Neděle 1. září 2024, svátek má Linda, Samuel
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Nákladní tramvaje jdou do módy

Česko

  11:05
BRNO - Do ulic Brna by se mohly vrátit nákladní tramvaje. Odborníci se připravují na to, že i v tuzemských přeplněných centrech může být „zásobovací“ tramvaj rychlejší než automobily.

Nákladní tramvaj se už vrátila do Vídně. Hnací vůz táhne krytý přívěs. foto: Reprofoto

Nákladní tramvaje už jezdí po Vídni, Drážďanech či po Curychu. „Tam dokonce zřídili speciální tramvaj na odpadky, která ve stanovené době zastavuje na daných místech a plní tak funkci jakéhosi sběrného dvora,“ řekla LN Jana Vránová z Centra dopravního výzkumu v Brně. Právě v této instituci shromažďují podklady o dopravě v centrech měst. „V září chystáme k problematice nákladní dopravy v metropolích seminář a využití tramvajových kolejí bude jedním z důležitých témat,“ dodala.

+ -

Výhody nákladních tramvají:
* Ekologické a ekonomické
* Rychlé v přeplněných ulicích
* Nezabírají parkovací místa

Nevýhody nákladních tramvají:
* Nutnost překládání zboží
* Podniky na ně nejsou připraveny
* Vysoká pořizovací cena

Brněnský dopravní podnik návrat „nákladní šaliny“ nezatracuje. „Sledujeme vývoj využívání nákladních tramvají ve světě. Pokud by byla v Brně poptávka, například v souvislosti s konkrétním městským projektem, dokázali bychom takovou službu nabídnout,“ potvrdila LN mluvčí podniku Hana Pohanová. Základní podmínkou by ale byla rentabilita provozu: „Proto by bylo potřeba vše propočítat.“

Znovuzavedení nákladní dopravy by znamenalo pro dopravní podnik zejména pořízení potřebných vozidel. „Byla by to investice, ať v podobě nového vozu či přestavby starého,“ říká mluvčí. Například ve Vídni užívají vůz, který zrekonstruovali z otevřeného vagonu na přepravu kolejnic.

Urbanisté zatím s podobným typem dopravy v Brně cíleně nepočítají. „Je to samozřejmě alternativa, ale v územním plánu ji nezohledňujeme,“ sdělila vedoucí magistrátního odboru územního plánování Dana Wenscheová.

Odborníci vyzdvihují nákladní tramvaj zejména kvůli ekonomickému a ekologickému provozu. „Města bojují s dopravními zácpami, nedostatkem parkovacích míst a vysokými hodnotami škodlivin v ovzduší,“ popsala Vránová. Nákladní tramvaj využívá už vybudované koleje - problém ale zůstává například ve vykládce.

„Od doby, kdy v Brně podobná nákladní doprava fungovala, se leccos změnilo,“ míní Zdeněk Nesiba z Tramvajklubu Brno. Podle něj tehdy měly podniky vlečky zapojené na tramvajové trati. „Tato nákladní doprava není pro nahodilé zásilky,“ zdůraznil. Připomněl, že například drážďanská tramvaj kromě jiného přepravuje zásilky mezi dvěma areály tamní automobilky.

Odborníci připomínají, že v Evropě se nevracejí k původnímu systému, kdy po tramvajových kolejích speciální lokomotivy rozvážely železniční vozy. Vše směřuje spíše k logistickým centrům, kde se kontejnery či celé zásilky překládají a potom je lze jinde snadno vyložit. „Takto by mohlo fungovat například zásobování obchodních domů a obchodů v pěších zónách,“ shodují se experti. Nákladní tramvaje by tak mohly jezdit nejen během dne, ale především v noci, kdy jsou koleje v centrech velkých měst nevyužité.

Po tramvajových kolejích v Brně se vagony s náklady přepravovaly desítky let. Poslední vjel do podniku Bituma v březnu 1967.

Autor:

Násilí není jen znásilnění nebo facka. Ale i strach, který v nás zanechá
Násilí není jen znásilnění nebo facka. Ale i strach, který v nás zanechá

Říká Jasmína Houdek, kterou ve 14. letech znásilnil expřítel její matky. Jasmína se snažila s traumatem vyrovnat pomocí tvrdých drog a skončila na...