Praha navíc očekává schválení novely zákona o silniční dopravě, jenž by podvodníkům umožnil efektivně odebrat licenci.
„Nedělám si iluze, že touto kampaní vyřešíme problém s nepoctivými taxikáři, naším cílem je především varovat turisty. Proto jsme zvolili i lehce kontroverzní vizuály, které by měly upoutat pozornost a zároveň na ta nebezpečí upozornit,“ uvedla primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Nosiče nechal magistrát rozmístit na devíti místech v centru města, lze na ně narazit například v Dlouhé ulici, Pařížské či na Staroměstském náměstí.
Plakáty jsou připevněné na lampách v místech, kde taxikáři na zákazníky obvykle čekají. Vizuál kampaně je trojí. Jejím smyslem je zahraniční turisty při objednávání taxíku vyzvat k opatrnosti, informovat o přibližné ceně jízdy z centra města na letiště či porovnávat sazby z ostatních světových metropolí. Magistrát si v jednom z vizuálů pohrává i se sarkasmem, kdy „láká“ na předražené jízdné.
Taxikáři dostávali sms s varováním na kontroly. Řidiči i úředník stojí před soudem |
„Tyto taxíky jsou součástí expozice muzea komunizmu. Je libo zážitek z totalitní doby? Astronomické ceny za jinak levné služby,“ stojí na jednom z plakátů. V nejbližších dnech začne fungovat i informační web pro šoféry i zákazníky. Taxikářům bude připomínat nutné podmínky pro provozování jejich služby, zákazníkům pak osvěží jejich práva a současně jim poskytne kalkulátor pro ceny jízdného. Kampaň zajišťuje odbor komunikace a marketingu magistrátu, celkové náklady by neměly překročit 150 tisíc korun.
Startující informační boj proti podvodníkům mezi taxikáři vychází z rozhodnutí rady města z loňského podzimu. Radnice tehdy výslovně schválila, že kampaň má cílit na zahraniční turisty. „Tato cílová skupina je nejvíce ohrožena protiprávním jednáním některých poskytovatelů taxislužeb, spočívajícího zejména v navyšování cen, nebo zneužívání geografických neznalostí potenciálního klienta,“ vysvětlil severu Lidovky.cz mluvčí magistrátu Vít Hofman.
Aktivitu města oceňuju, kvituje města lovec taxipodvodníků Rubeš
Vedle kampaně magistrát připomíná, že v rámci potírání nepoctivých taxikářů sahá i ke konkrétním krokům. Loni například město provedlo přes 1220 kontrol, při nichž odhalilo 88 předražení. Kontroly zajišťuje magistrát pomocí figurantů, doprovodného vozidla či přímo v místě dojezdu. „Jsem přesvědčena, že toto jsou přesně ty nástroje, které nám opravdu pomohou se vypořádat s nepoctivou skupinou taxikářů, kteří kazí pověst Prahy, ale i celé taxikářské profese,“ uvedla primátorka.
Systematické řešení má pak z pohledu radnice umožnit novela zákona o silniční dopravě. Vládní návrh už ve sněmovně prošel prvním čtením, poslanci ho poslali dál minulou středu. Není vyloučeno, že ve finální podobě ho sněmovna přijme ještě do konce volebního období. „Do zákona chce primátorka prosadit možnost odebrat licenci už při pouhém podezření na předražení jízdy. Následovalo by správní řízení, kde by celá věc byla prošetřena,“ poznamenal mluvčí magistrátu Hofman.
Poslední aktivitu magistrátu kvituje novinář Janek Rubeš, který svým pořadem Prague vs. Crooks na problematiku okrádání cizinců některými pražskými taxikáři upozornil zdaleka nejvíce za poslední roky. „Jakoukoliv aktivitu magistrátu na upozorňování na nekalosti, které se dějí ve městě, vnímám jako dobrou a jsem za ni rád. Protože nepoctivostí se děje plno a i malé upozornění oceňuji,“ sdělil serveru Lidovky.cz ke kampani Rubeš.
Kriticky se k ní naopak staví opoziční zastupitel a současně šéf pražské ODS Filip Humplík. Zásadním problémem soukromých dopravních služeb v Praze podle něj nejsou nepoctiví taxikáři, ale sdílené produkty jako Uber. Respektive nerovná pravidla mezi službami. Řidič Uber například nemusí mít licenci či taxametr. „Taxikáři jsou dneska biti, musí si pořídit taxametr, musí dělat zkoušky a mít licenci. Lidi z Uberu nic takového nedělají. To je problém, který zajímá Pražany,“ sdělil serveru Lidovky.cz Humplík.
Praha vs. taxi
|