Ondřej Pilát už dříve provozoval kavárnu Beng v Muzeu romské kultury. Jeho vášní je promítání filmů z 16mm promítačky a novou kavárnu proto založil jako filmovou. Koncept inspirovala kavárníkova sbírka staré filmové projekční techniky, konkrétně žárovka od maďarské firmy Tungsram z kinematografické promítačky a kotouče šestnáctimilimetrových filmů. Tyto artefakty se následně staly součástí interiéru.
"Limity prostoru žádaly maximální možné využití celkové plochy 45 m² pro vybudování zázemí kavárny potřebných parametrů a zároveň usazení přibližně 30-35 hostů. Bar a technické zázemí (kuchyňka, WC pro personál a veřejnost) zabírají přibližně 40% z celkového plochy. Barová skříň odděluje zázemí od kavárny a je oboustranně využitelná pro kuchyňku i bar. Mobiliář (lavice, stoly a židle) lze variabilně přestavovat v prostoru kavárny v závislosti na charakteru pořádaných akcí, od divadelních představení po drobné koncerty a happeningy,” vysvětluje architekt.
Kromě židlí od brněnské firmy Chrom-design byl veškerý mobiliář včetně osvětlení vyroben na míru podle návrhů architekta, což umožnilo udržet jasnou koncepci a celkové kompaktní vyznění kavárny. Bar architekt pojal rovněž v kinematografickém duchu - čelní desku a zadní stěnu barové skříně pokrývají pásy 16 mm filmu vlepené mezi skly, které v pravidelném rastru prosvěcují LED diody.
FaktaAutor (interiér a grafika): Ing. arch. Martin Hrdina Celková užitná plocha: cca. 45 m² Náklady: 600.000 Kč Dokončení projektu: Leden - Březen 2008 Dokončení realizace: Duben - Říjen 2008 |
Interiér kavárny byl realizován v roce 2008 a vzhledem k limitovaným finančním prostředkům se architekt i investor velkou mírou podíleli na spolupráci s řemeslníky. ”Tato spolupráce nejen korespondovala s celkovou intimní atmosférou projektu, ale umožnila nám také detailní, spontánní a organické úpravy návrhu v průběhu prací,” vzpomíná architekt. Například po odstranění nánosů předchozích stavebních úprav byla odhalena původní dlažba z počátku 20. století, která zcela zásadně ovlivnila už hotové návrhy nábytku a způsobila kompletní změnu plánované barevnosti interiéru a grafiky.
Nábytek odkazuje na klasickou ohýbanou chromovanou konstrukci židlí ARA 3120. Na desky stolů a sedáky barových stoliček architekt použil mořený dubový masiv. Na lavice, bar a úložné skříně jasanovou dýhu. Nejdelší stěnu kavárny pokrývá ručně provedená nástěnná malba několika set svislých linek ve třech základních barvách Café Tungsram.
Martin Hrdina vystudoval design na Gerrit Rietveld Academy v Holandsku a architekturu na Fakultě architektury v Liberci. Pro Café Tungsram vytvořil I grafický vizuál inspirovaný reklamní grafikou 30. let 20. století. "Grafický i interiérový design vznikaly souběžně a vzájemně se ovlivňovaly, například schémata návrhů nábytku byla využita jako obrazový materiál na tiskovinách od pohlednic po nápojový lístek, " vysvětluje architekt.