Automobilka by podle odborníků měla přispět i k růstu hrubého domácího produktu a snižování nezaměstnanosti.
„Investice korejské automobilky Hyundai posune Česko mezi největší výrobce aut v Evropě,“ říká šéf Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Až bude automobilka Hyundai v plném provozu, bude společně s továrnami Škoda Auto a TPCA vyrábět až 1,2 milionu vozů ročně. Podle Šípka tak Česko bude druhým největším výrobcem aut na jednoho obyvatele v Evropě. Lépe na tom bude již jenom Slovensko.
Auta jsou tahounem české ekonomiky, říkají odborníci
Továrna Hyundai, která by měla stát v Nošovicích na Frýdecko-Místecku by měla zaměstnat až tři tisíce lidí. Dalších dvanáct tisíc pracovníků by měly zaměstnat dodavatelské firmy. Moravskoslezský region přitom patří mezi oblasti s nejvyšší nezaměstnaností v republice. „Zaměstnanosti v regionu to významně pomůže,“ potvrdil již dříve zástupce ředitele Úřadu práce ve Frýdku-Místku Jan Polášek. Nezaměstnanost v kraji by měla podle ekonomů klesnout ze současných bezmála patnácti procent na asi 12,8 procenta.
Podle analytika Pavla Sobíška z HVB bank automobilka přispěje k přeorientaci místní ekonomiky, dosud zaměřené především na těžbu a hutnictví. Tato odvětví totiž dlouhodobě stagnují.
Otázkou ale podle odborníků je, jak velkou část zaměstnanců Hyundai budou tvořit cizinci. Umístění továrny bude totiž velmi příznivé i pro potenciální pracovníky z Polska nebo Slovenska.
„Rozběhnutí výroby v automobilce bude znamenat silný impuls pro tuzemský export,“ domnívá se ekonom Komerční banky Jan Vejmělek. Zvýšení vývozu by se podle něj mělo projevit i na růstu hrubého domácího produktu.
Ten by podle odborníků mohl vzrůst asi o jedno procento. Mnohem optimističtější je ministr průmyslu a obchodu Milan Urban, který předpokládá růst ekonomiky o dvě až dvě a půl procenta.
Do doby, než bude továrna postavena, bude investice impulsem i pro české stavebnictví. Naopak na srovnání vývozu a dovozu se stavba bude zpočátku projevovat negativně, když bude muset firma Hyundai dovážet do země drahé stroje a výrobní techniku.
Jihokorejská automobilka plánuje v Česku investovat asi jednu miliardu eur, což je skoro 29 miliard korun. To z ní dělá druhou největší zahraniční investici v historii Česka. Továrna by měla vyrábět asi 300 tisíc vozů ročně.
Korejští investoři plánují, že nošovický závod bude intenzivně spolupracovat s továrnou sesterské firmy Kia, který stojí ve slovenské Žilině. To by jí mělo přinést významnou úsporu nákladů.
Česká republika si investice Hyundai zajistila mimo jiné dotacemi ve výši asi 4,3 miliardy korun a daňovými úlevami přesahujícími miliardu korun. Další miliardy bude stát zlepšení infrastruktury v regionu. Přesné znění podmínek smlouvy ale zatím není známo.