Česko si díky terminálu v nizozemském Eemshavenu zajistilo 3,4 miliardy metrů krychlových plynu, což je více než polovina tuzemské spotřeby za rok, informovala energetická skupina ČEZ. Ta má terminál do roku 2027 v pronájmu.
Eemshaven se stal prvním terminálem LNG spuštěným v Evropě od začátku války na Ukrajině, první loď sem připlula v září 2022. Zařízení umí zpracovat osm miliard metrů krychlových plynu ročně, z toho až tři miliardy mohou směřovat do České republiky. Vedle ČEZ si kapacity v terminálu vyblokovaly další známé energetické společnosti, britsko-nizozemský Shell a francouzská Engie.
Terminál tvoří dvě plavidla, Eemshaven LNG a Energos Igloo, umožňující skladování a zpětné zplyňování. Do zařízení se na speciálně upravených tankerech dováží zkapalněný zemní plyn, který se po ohřátí v terminálu a převedení do plynného skupenství vpustí do soustavy přepravních plynovodů.
Nizozemský terminál zatím podle ČEZ funguje podle plánu a podle firmy se zároveň stal i jedním z pilířů tuzemské energetické bezpečnosti.
Přes Stade se začne vozit za tři roky
„Získání kapacity v terminálu nám také umožnilo získat cenné zkušenosti na trhu s LNG, které jsme mohli zúročit například při úspěšných jednáních o vstupu do německého projektu Stade,“ říká místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.
Připomněl tak loňskou akvizici, kdy Česko společně s ČEZ získalo kapacitu také v budovaném pevninském terminálu na LNG v Německu. V terminálu Stade nedaleko Hamburku bude mít od roku 2027 k dispozici dvě miliardy metrů krychlových plynu ročně, což je více než čtvrtina současné tuzemské spotřeby.
ČEZ zároveň deklaroval, že bude sledovat i další možnosti získání kapacit v dalších terminálech LNG. Společnost například jednala o zajištění kapacity v terminálu na LNG v Polsku, vzhledem k nabízeným podmínkám však tuto variantu nakonec odložila.
Zemní plyn bude hrát i v dalších letech významnou roli v české energetice. V rámci vytápění pomůže s nahrazováním uhlí a ve výrobě elektřiny přispěje k udržování stability sítě.
Terminál ve Stade umožní od roku 2027 dovážet a zplyňovat zkapalněný zemní plyn s tím, že později bude možno terminál přeměnit na dovoz a zpracování klimaticky neutrálního amoniaku, ze kterého bude možné vyrábět zelený vodík.
Kapacita je v terminálu pronajata na 15 let, s možností prodloužení až na 25 let právě v souvislosti s budoucím využíváním zeleného vodíku. Ministerstvo průmyslu a obchodu zároveň transakci podpořilo tím, že se skupinou ČEZ uzavřelo podobnou zajišťovací smlouvu, jaká platí pro terminál v Eemshavenu.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz