Neděle 25. srpna 2024, svátek má Radim
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Německé dráhy během Eura selhaly. Nyní chystají výluku klíčového koridoru

ilustrační snímek foto: ČTK

Německé železnice prošly během právě uplynulého fotbalového šampionátu zátěžovou zkouškou. Podle mnoha ohlasů v ní však neobstály. Na nedochvilnost mnoha vlakových spojů si stěžovali fotbaloví fanoušci od Anglie až po Gruzii. Nyní se dopravní situace na nějakou dobu ještě o něco zhorší. Německo totiž na několik měsíců uzavře jeden z klíčových železničních koridorů.
  20:37

Německé železnice v posledních letech bojují s masivním nárůstem zpoždění, poruchami i dalšími technickými závadami. Odborníci říkají, že za nekončícími problémy drah stojí hlavně nedostatek investic. Mnozí z nich tak začali německou železniční infrastrukturu přirovnávat spíše k rozvojovému světu, píše britský portál The Guardian.

„Pokud to ještě nebylo jasné dříve, zkušenosti z Eura ukázaly, jaké problémy má dopravce Deutsche Bahn se spolehlivostí a dochvilností,“ napsal v pondělí německý deník Die Zeit.

Už brzy však má začít oprava sedmdesátikilometrového úseku mezi Frankfurtem a Mannheimem, který je klíčovou vnitrostátní i mezinárodní železniční trasou, po které jezdí každý sedmý německý dálkový vlak. Celkem se na tuto železniční tepnu každý den dostane zhruba 300 vlaků, které přepraví asi 15 tisíc cestujících. Rovněž jde o klíčovou spojku pro nákladní dopravu.

Cestující budou muset během výluky využívat alternativní trasy, přejít na náhradní autobusovou dopravu nebo využít k přepravě vlastní či sdílený osobní automobil. Nákladní doprava se bude muset minimálně z části přesunout z železnice na silnici. Němci i turisté se tak budou muset obrnit ještě výraznější trpělivostí.

Pět dlouhých měsíců

Klíčový železniční úsek má být uzavřený po dobu pěti měsíců, během kterých dojde k výměně pražců, výhybek, kolejí, návěstidel, trakčního vedení i tisíce tun železničního svršku. Modernizací mají projít také dvě desítky stanic na trase. Kolem trati rovněž vyrostou protihlukové stěny. Potřebné komponenty se již několik měsíců vyrábějí v továrnách v Německu, Asii i jinde v Evropě.

„Spojení ,made in Germany‘, které bylo dlouho považována za mezinárodně uznávaný punc kvality, by se v důsledku nesčetných mizerných zkušeností měla změnit spíše ,na late in Germany‘. Když si na naše vlaky stěžují i Britové, kteří nejsou zrovna rozmazlení, víme, že je něco opravdu špatně,“ vtipkoval během fotbalového Eura jeden z komentátorů kvůli velkému počtu fanoušků, kteří přicházeli na zápasy pozdě nebo se na ně dokonce vůbec nedostali.

Zklamaní fanoušci

Řada Němců je ale k chystaným opravám skeptická a říká, že potrvají déle, než nyní vedení společnosti Deutsche Bahn tvrdí. Vedení dopravce si problémy uvědomuje. Za potíže během fotbalového svátku se fanouškům omluvilo a slíbilo adekvátní kompenzace. Pro řadu milovníků fotbalu to ale může být jen velmi slabá útěcha. Euro se totiž koná pouze každé čtyři roky.

I proto vedení Deutsche Bahn slíbilo, že do roku 2030 zrekonstruuje celkem 40 železničních úseků o celkové délce 4 tisíc kilometrů. Celkově tyto opravy vyjdou na 40 miliard eur (asi 1 bilion korun). Německý železniční podnik slibuje, že investice by měla zajistit efektivní a rychlou dopravu. Finance pro zbývajících 39 záměrů ale ještě nejsou ze 100 procent zajištěné, uzavírá portál The Guardian.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Autor:

Jak vypadá začínající melanom? Důležitá je kontrola znamének
Jak vypadá začínající melanom? Důležitá je kontrola znamének

Melanom je jedním z nejnebezpečnějších typů rakoviny kůže, který může rychle metastázovat do dalších částí těla, pokud není včas odhalen a léčen....