Sobota 6. července 2024, Den upálení mistra Jana Husa
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Smlouvu s Hyundai nic neohrozí

Ekonomika

  12:23
PRAHA - Vedení automobilky českým úřadům potvrdilo svůj úmysl investovat v Nošovicích v Moravskoslezském kraji až jednu miliardu eur. Zatčení šéfa Hyundai pouze změnilo místo podpisu smlouvy - Jihokorejský Soul.

Hyundai, volant, auto foto: Alžběta Jungrová, Lidové noviny

"Po několika telefonátech a dopisech adresovaných korejské vládě jsme obdrželi písemný dokument, ve kterém Hyundai potvrzuje investici v ČR s tím, že akceptují náš návrh podepsat smlouvu v Koreji. Smlouva bude podepsána v polovině května," řekl dnes ČTK Urban.

V úterý bude rozhodnuto, zda smlouvu s Hyundai odletí do Koreje podepsat premiér Jiří Paroubek, anebo ministr Urban.

Hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský uvítal, že investor své záměry potvrdil. "Jsme rádi, že se nepotvrdily spekulativní vývody, které tuto obrovskou plánovanou investici provázejí.

Pro nás bylo od začátku důležité ujištění korejské strany o tom, že Hyundai i přes vyšetřování nejvyšších představitelů o zrušení plánů na stavbu továrny v Nošovicích
neuvažuje," řekl dnes hejtman ČTK, který má také ze Soulu potvrzeno, že se
memorandum o investici firmy Hyundai bude po polovině května podepisovat v
Koreji.

"Slavnostní výkop v Nošovicích by se pak měl posunout - zatím datum není jisté," dodal. Jisté zatím údajně není ani to, zda se slavnostního podpisu v Soulu zúčastní také Tošenovský.

Kažý sto tisíc
Nošovičtí občané ale většinou zůstávají skeptičtí, a to i přes dřívější ujištění krajského úřadu, že v žádném případě nebudou ošizeni o stotisícovou kompenzaci za potíže provázející stavbu nové automobilky.

Prvních 50.000 korun má každá domácnost v Nošovicích a sousedních Nižních
Lhotách dostat letos v září, zbytek při kolaudaci továrny. "Bylo už tolik slibů a tolik termínů. Až tady Hyundai nebo nějaká jiná továrna skutečně bude, pak teprve tomu uvěříme," shrnul názory místních obyvatel pro ČTK jeden z mladších mužů, který si přál zachovat anonymitu.

Smlouva měla být původně podepsána 17. května v Nošovicích při poklepání
základního kamene továrny. Korejský soud ale v závěru minulého týdne vyhověl žádosti prokuratury a vydal zatykač na generálního ředitele automobilky Hyundai Motor Čong Mong-kua.

Prokuratura o vydání zatykače soud požádala kvůli podezření, že ředitel automobilky zpronevěřil podnikové peníze a vytvářel tajné fondy, z nichž firma uplácela politiky a další vlivné lidi.

Vyšetřování nejvyššího vedení firmy podle korejských médií mohlo oddálit slavnostní zahájení stavby a podepsání investičního memoranda s Hyundai. Urban však tvrdí, že aféra investici Hyundai v ČR neovlivnila. "Podle vyjádření společnosti Hyundai nemá vyšetřování na její investici v ČR žádný vliv.

Nic se na plánech Hyundai nemění a stavba bude zahájena podle dohodnutého harmonogramu," uvedl Urban. České úřady letos v březnu po několikaměsíčním vyjednávání se společností Hyundai dohodly podobu memoranda o této mnohamiliardové investici.

Memorandum ještě musí schválit česká vláda, moravskoslezské zastupitelstvo a představenstvo společnosti Hyundai. Česká vláda by měla materiál projednat 10. května.

Rozpočet
Příprava a budování nošovické zóny už stála téměř 600 milionů korun. Více než půl miliardy bylo rozděleno mezi 170 vlastníků pozemků a domů. Tyto peníze uvolnil stát, prvních 20 milionů korun už dostalo i místní zemědělské družstvo.

Hyundai podle dřívějšího vyjádření Urbana může počítat s přímými dotacemi 4,3 miliardy korun a daňovými úlevami 1,3 miliardy korun. Pokud investice Hyundai překročí miliardu eur, daňová úleva může být podle ministra ještě úměrně vyšší.

Nová továrna Hyundai by měla zahájit provoz v roce 2008 a přímo zaměstnat zhruba tři tisíce lidí, dalších až 12.000 lidí by mělo najít práci u dodavatelských firem a ve službách. Nošovická továrna má ročně vyrábět 300.000 osobních automobilů.

Výstavbu prvních továrních objektů chtějí Jihokorejci v Nošovicích zahájit letos v září.
Podle dřívějšího Urbanova vyjádření investice Hyundai znamená příspěvek k růstu HDP ve výši 1,5 procenta, po zahájení plného provozu až o dvě a půl procenta.

V Moravskoslezském kraji by měla snížit nezaměstnanost o dvě procenta; investice bude podle ministra znamenat zlepšení bilance zahraničního obchodu v objemu zhruba 54 miliard korun. 

Podle analytika HVB Bank Pavla Sobíška je rozhodnutí Hyundai významné pro celý severomoravský region. "Význam pro region severní Moravy spočívá nejen ve tvorbě pracovních míst, ale hlavně ve změně orientace místní ekonomiky, dosud hodně zaměřené na těžbu a hutnictví," řekl již v březnu ČTK Sobíšek.

Dodal, že při hodnocení významu investice pro celou českou ekonomiku je ale na místě určitá opatrnost. "Zkušenost z podobné investice v Kolíně naznačuje, že nemusí být proinvestována celá indikovaná částka.


ČR automobilovou velmocí?
Za druhé bude ve srovnání s TPCA zřejmě menší podíl subdodavatelů v Česka, a to
kvůli poloze továrny poblíž hranic s Polskem a Slovenskem," upozornil. Pozitivní vliv nové automobilky na ekonomický výkon země Sobíšek odhadl na méně než jeden procentní bod. "Dopad se rozloží do let 2007 až 2009. V roce 2007, v době předpokládané výstavby závodu, bude mít pozitivní dopad podobu vyšší tvorby zásob a fixního kapitálu.

V letech 2008 až 2009 dojde ke zvýšení tržeb, exportu a přidané hodnoty ve zpracovatelském průmyslu," uvedl. Bilanci zahraničního obchodu ČR by investice mohla zlepšit podle jeho odhadu o 20 až 25 miliard korun. "Největší díl uvedeného zlepšení by podle všeho měl nastat v roce 2009," řekl.

Česká republika se v posledních letech postupně stává automobilovou velmocí. Ke škodovkám se nedávno přidala výroba toyot, citroënů a peugeotů v kolínské továrně TPCA, která výrazně zlepšuje bilanci zahraničního obchodu.

Rozmach automobilového průmyslu podle ekonomů přináší české ekonomice především výhody. Vytváří pracovní místa, výrazně vylepšuje obraz celého průmyslu a zahraniční obchod loni díky autům skončil poprvé v historii s přebytkem.

Tato příznivá situace však nemusí vydržet pořád. Již nyní je podle odborníků vidět, jak úspěchy při vývozu automobilů podporují v rychlém posilování českou korunu, což poškozuje méně schopné tuzemské vývozce z jiných odvětví. Někteří experti rovněž varovali před přílišnou závislostí české ekonomiky na automobilovém průmyslu.

Autoři: ,

Klíšťata útočí! Důležité je klíště co nejrychleji vytáhnout, říká lékářka
Klíšťata útočí! Důležité je klíště co nejrychleji vytáhnout, říká lékářka

Odborníci upozorňují, že letos je klíšťat mnohem více než tomu bylo například v loňském roce. Nahrává jim mírná zima a brzký příchod jara. Jak se...