A obrovský nedostatek mužů ve školství chce změnit i příslušné ministerstvo. Spolu s Ligou otevřených mužů připravuje kampaň s názvem Muži do škol. „Cílem je nabídnout nástroje, jak muže vhodně oslovit, podpořit a zajistit jejich aktivní participaci na zvýšení kvality vzdělávání dětí a prosazování rovných příležitostí v praxi,“ řekl na včerejším semináři „Muži do škol“ Václav Šneberger z Ligy otevřených mužů.
Podle něj muže školství neláká například proto, že nemají rádi instituce a neradi do nich vstupují. Další problém pak vidí v tom, že jim současný školský systém nenabízí seberealizaci a finanční a společenské ocenění. „Nechci, aby mi jeden z těch sedmadvaceti učitelů řekl, že když řekne, že učí ve školce, musí to pak dlouze zdůvodňovat a dokazovat, že je normální,“ řekl Šneberger. Podle odborníků je stereotypní pohled na školství a na působení mužů v něm problematický. Je prý proto zapotřebí zlepšit pohled společnosti na celý obor. „Zapotřebí jsou veřejné diskuse a velká kampaň, která by přilákala do škol muže a hlavně povznesla profesi učitele,“ vysvětlila plány náměstkyně ministra Klára Laurenčíková.
Kromě kampaně chce také Liga otevřených mužů nabídnout školám, zřizovatelům, pedagogickým fakultám i samotným učitelům podpůrné skupiny a informační portál. Školy by se tak mohly naučit, jak si muže v pedagogickém sboru udržet, a učitelům naopak pomoci například v seberealizaci.
Ve svých plánech se ministerstvo chce inspirovat například ve Skotsku. Zde se nedostatek mužů podařilo vyřešit organizaci Men in Childcare, a to díky krátkým školicím kurzům pro muže. „V oboru předškolní výchovy pracovalo v Edinburghu pět mužů. Nyní jich je plně kvalifikovaných šedesát. Od roku 2001 prošlo našimi kurzy už 1200 mužů,“ řekl Kenny Spence z této organizace.
***
Školy by se mohly naučit, jak si muže udržet, a ještě jim pomoci v seberealizaci