Neděle 30. června 2024, svátek má Šárka
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Auta s ampliony obtěžují Brno

Česko

  10:40
BRNO - Jen hloupí podnikatelé platí za reklamní billboardy a propagační stojany v ulicích. Několik firem našlo nový způsob, jak svou propagaci zavléct až do centra a nezaplatit úřadům ani korunu: S pomocí amplionů upevněných na autech. Úřady jsou bezmocné a na stížnosti na hluk jen mohou krčit rameny.

Hluk v ulicích Brna. foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

„Nejde o zábor veřejného prostranství, za který můžeme vybírat poplatek. Je to funkční automobil,“ potvrdil mluvčí radnice Brno-střed Roman Burián. Stížnosti už zaznamenali, ale nemohou v souvislosti s nimi nic dělat. „V tomto ohledu jsme bezmocní,“ připustil.
Reklamy na autech pouštějí v centru zejména erotické kluby. Hlasité hlášení „Pánové, pozor!“ z jednoho z nich je slyšet i ve vnitrobloku obehnaném domy. „S železnou pravidelností jezdí kolem,“ potvrdila LN Petra Snítilová, která bydlí v podnájmu na Solniční ulici.
 
Provozovatelé hlasitých automobilů však o žádných stížnostech nevědí. „Jsme připraveni se domluvit. Například jsme se dohodli s divadlem Husa na provázku, že po 17. hodině nebudeme jezdit kolem jejich budovy,“ sdělil včera telefonicky LN pracovník klubu All-Ex, do něhož láká automobil s figurínou ženy na střeše.

Také další firmy tvrdí, že o stížnostech neví. „Je to chvilka, jako když houká auto,“ utrousil pracovník další firmy, který se však odmítl představit.

Brněnští strážníci se zatím hlasitými reklamními automobily nezabývali. „I kdyby, bylo by pro nás takřka nemožné zasáhnout. Snad jen v případě, že by auto jezdilo s puštěnými tlampači i v době nočního klidu, který by tak mohl být porušen,“ míní mluvčí městské policie Zdeněk Novák. Mluvit se navíc zřejmě nedá ani o veřejném pohoršování. Figurína na jednom z aut je totiž oblečená, i když jen částečně.

Hygienici připouštějí, že nejvíce stížností evidují právě na hluk. „Pokud se ale týká konkrétně této formy, tak se to děje zcela výjimečně,“ potvrdila vedoucí odboru hygieny obecné a komunální Anna Žádníková z krajské hygienické stanice v Brně. Stejně jako strážníci ani ona nezná způsob, jak by takové případy šly byť teoreticky postihovat. „Hluk trvá vždy jen omezenou dobu, to ani nic nenaměříme. A pak, jak to posuzovat? Jako hluk z dopravy či jako něco jiného?“ vysvětlila Žádníková.
 
Zasáhnout by mohli policisté, ale to jen v případě, že by automobily měly pozměněnou konstrukci nebo porušovaly dopravní předpisy. Ani k tomu ale nedochází. „Říkala jsem jednou řidičovi, ať jezdí jinudy. Odmítl, že je to jeho práce,“ svěřila se LN Brňanka Lenka Němcová.
 
Už v minulosti město neúspěšně bojovalo s další formou reklamy na automobilech: Vynalézaví podnikatelé si totiž začali stavět reklamy na střechy zaparkovaných vozů. Díky tomu nemusejí platit poplatek za umístění reklamního zařízení, který může jít do tisíců korun ročně.
Autoři:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!