Sobota 6. července 2024, Den upálení mistra Jana Husa
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Bárta obejde radnice kvůli obchvatům

Česko

Dopravní superkoncepce: silnice budou dřív než železnice, na řadu přijdou PPP projekty a také opravy

Budoucnost sektoru dopravy na příštích patnáct let se vyjasní už v lednu příštího roku. Ministr dopravy Vít Bárta totiž předloží vládě dopravní superkoncepci. Ta bude řešit především zdroje financování a podobu dopravní sítě. Dosud však ministr v řadě oblastí narazil a není jasné, zda se mu podaří najít se všemi stranami kompromis.

PRAHA Jedno je jasné: ministru Bártovi se do ledna nepodaří doladit základní oblast dokumentu. Tedy určit, které konkrétní silnice a dálnice dostanou přednost a které počkají. Mohou za to komunální volby. „Budu muset o prioritách znovu jednat s obcemi a kraji a dohodnout se s novými politiky na radnicích,“ řekl LN Vít Bárta. Nebude proto moci už v lednu předložit vládě definitivní řešení, ale zatím jen možné varianty.

Jak už ministr zveřejnil dříve, v první fázi se dobudují obchvaty měst, například Českých Budějovic nebo Mikulova. Prioritu budou mít dále tahy klíčové pro napojení na evropskou silniční síť, třeba R3 a D3 z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic, pak na hranice s Rakouskem. Naopak část R3 ve středních Čechách bude odložena. Počítá se rovněž se stavbou R2 z Pohořelic na hranice s Rakouskem, R49 z Fryštáku na hranice se Slovenskem, nebo D1 z Bohumína na Polsko. Pak samozřejmě v posledních letech tolik diskutovaný evergreen, úsek D8 z Lovosic do Řehlovic.

Železniční síť přijde na řadu až po silniční. Je nicméně potřeba dokončit již zahájené projekty. Těmi jsou například rekonstrukce trati z Berouna do Zbirohu, z Mostů u Jablunkova na státní hranice se Slovenskem nebo z Bystřice nad Olší na Český Těšín. Z nových projektů by se měla v nejbližších letech zahájit modernizace trati Rokycany–Plzeň a průjezd plzeňským železničním uzlem.

„Další budování železniční sítě bude záviset na jednotlivých státních rozpočtech a na tom, kolik finančních prostředků bude v rámci SFDI přiděleno pro železnici,“ řekl LN mluvčí Státní železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla.

Superkoncepce řeší do detailů také PPP projekty, od kterých si ministr Bárta slibuje nahrazení výpadku v příjmech státního fondu dopravní infrastruktury. Ve hře je zatím několik možností výběru koncesionářů, například i varianta, že bude vytendrován jediný koncesionář, který zajistí všechny projekty. Ta se však odborníkům ani bankám nelíbí.

Na financování formou PPP se počítá s projekty, mezi nimiž je například rozšíření dálnice D1, Pražský okruh, D3 nebo R35. Celkový objem investic do plánovaných staveb by byl 131 miliard korun.

Další velkou oblastí, kterou se bude dokument zabývat kromě dopravních staveb, je mýto. A to zejména jak, kým a za kolik budou zpoplatněny silnice nižších tříd pro kamiony a vozy nad 3,5 tuny. Zde však panuje nejvíce nejasností. „Teď pracujeme nejen na tom, kolik kilometrů silnic bude zpoplatněno, ale i jakým způsobem,“ říká Bárta. Řeč je o hybridním mýtu a výběru provozovatele nového mýtného systému. Celá tato oblast však naráží na současného provozovatele, firmu Kapsch. Jak ministr připustil, nedaří se mu najít s Kapschem shodu.

Superkoncepce se také vážně zamýšlí nad otázkou podfinancovanosti oprav a údržby komunikací, což je oblast, která byla v posledních letech značně upozaděná. „Jak se staví, tak by se měly zvyšovat peníze na údržbu. Peníze na údržbu však rostly výrazně pomaleji než peníze na investice,“ připouští Bárta. Ministr se teď seznamuje s několika analýzami, na jejichž základě nechá vypracovat komplexní plán obnovy silnic.

I když v plánech do roku 2025 bude hrát prim silniční doprava, hlavně co se týče dopravních staveb, železnice budou důležité z hlediska nákladní dopravy. Bárta si totiž slibuje, že se mu povede převést náklad na železnici. Jedním z prostředků, jak toho chce dosáhnout, je snížení poplatku za užití dopravní cesty pro nákladní dopravu a naopak zvýšení mýta na dálnicích. K tomuto plánu jsou však dopravci skeptičtí.

„Železnice nám dopravcům není schopná poskytnout takovou službu a v takovém čase, abychom uspokojili potřeby našich zákazníků,“ tvrdí Vladimír Starosta, prezident sdružení dopravců Česmad Bohemia.

Poslední velkou oblastí jsou změny v uspořádání organizací v resortu dopravy, jako je postupné sloučení SŽDC a Českých drah nebo zjednodušení struktury Ředitelství silnic a dálnic.

***

Hlavní body dopravní koncepce

Výstavba infrastruktury Nejdříve se dobuduje silniční síť, poté železniční Prioritu budou mít obchvaty měst a tahy klíčové pro napojení na evropskou silniční síť, například: R3 + D3 (z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic, pak na hranice s Rakouskem X R3 ve středních Čechách bude odložena) R2 (Pohořelice – hranice s Rakouskem) R49 (Fryšták – hranice se Slovenskem) D8 (Lovosice – Řehlovice) D1 (Bohumín – hranice s Polskem) + obchvaty (Českých Budějovic, Mikulova)

PPP projekty Koncepce řeší, které firmy budou na PPP projektech spolupracovat a v jakém časovém horizontu. Zároveň je připraveno několik forem PPP financování s různými podmínkami. Stavby, se kterými se počítá na financování formou PPP: D1 Mirošovice - Kývalka (úpravy), Pražský okruh 511 Běchovice - D1, Pražský okruh 518 – 519 (Suchdol - D8 Březiněves), D3 Veselí nad Lužnicí – Hodějovice, R35 Opatovice – Mohelnice Celkové náklady na PPP projekty: 131 mld. Kč

Železniční doprava Převod nákladní dopravy na železnici Priority ve výstavbě železničních koridorů: Dokončení staveb v realizaci na III. Koridoru: Optimalizace trati Beroun – Zbiroh, Zbiroh – Rokycany, Mosty u Jablunova – státní hranice se SR, Bystřice nad Olší – Český Těšín Dokončení staveb v realizaci na IV. koridoru: Modernizace trati Votice – Benešov Zahájení realizace stavby: Modernizace trati Rokycany – Plzeň, průjezd železničním uzlem Plzeň, České Budějovice – Nemanice I. část

Mýto Mýtné sazby – zvýšení mýta pro kamiony a vozy nad 3,5 tuny, diferenciace sazeb mýtného Zpoplatnění silnic nižších tříd – rozsah zpoplatnění, výběr provozovatele satelitního systému

Údržba a opravy silnic Vytvoření komplexního programu obnovy silnic

Změna organizace resortu Sloučení SŽDC a ČD – prvním krokem převod pracovníků ČD na SŽDC Zjednodušení struktury ŘSD

Autor:

Domácí rychlé langoše
Domácí rychlé langoše

Ze surovin vypracujeme tužší těsto, které rozválíme na cca půl cm a vykrajíme věští kolečka (např. od sklenice).