Sobota 6. července 2024, Den upálení mistra Jana Husa
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Bárta zarazil výstavbu železnic

Česko

Všechny železniční stavby financované státem byly zastaveny. Ministrovi dopravy vadí vysoké ceny

PRAHA Zakázky na české železnici za více než deset miliard korun nechal včera ze dne na den zmrazit ministr dopravy Vít Bárta. Splnil tak své výhrůžky stavebním firmám, po kterých požaduje výrazné slevy. Ty je ale nenabídly.

„S ohledem na to jsme se rozhodli, že zastavíme výplatu všech faktur, které prověříme, a to jak z hlediska finančního, tak z hlediska věcného a časového,“ uvedl ministr Bárta na mimořádné tiskové konferenci. Rozhodnutí se týká veškerých staveb, které stát financuje prostřednictvím Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Ani ta ale včera neměla úplně jasno, co vlastně „okamžité“ zastavení výstavby znamená.

„Žádné konkrétní kroky mimo toto prohlášení zatím provedeny nebyly. My to teď analyzujeme a v úterý pravděpodobně bude k dispozici seznam staveb. Je to podmíněno i tím, aby zastavená stavba neohrozila bezpečnost provozu nebo nedošlo ke znehodnocení majetku. Nejde to tak, že všichni prostě položí lopaty a půjdou domů,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla.

O nic víc přitom včera nevěděly ani samotné firmy, kterým Bárta výplatu faktur zarazil. „V tuto chvíli nemáme k dispozici žádný oficiální dokument, který by nám říkal, na kterých železničních projektech by se měly práce zastavit. Dokud ho neobdržíme, nemůžeme se k této záležitosti jakkoli vyjadřovat,“ uvedla včera Iveta Štočková, mluvčí společnosti Eurovia, dřívějších Staveb silnic a železnic.

Po výzvě z minulého týdne ke snížení cen přišly stavební firmy se slevami v řádu promile až jednotek procent, což Bártovi nestačí. Kvůli očekávanému odporu proti svému rozhodnutí nechal dokonce posílit svůj právní tým.

„Tohle jsou kroky, které jsou těžko stravitelné. Znovu volám, abychom zachovali chladnou hlavu a sedli si ke stolu. Takto používat mocenské nástroje, to už snad máme za sebou,“ reagoval prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Jen konzervace staveb při delším přerušení prací by podle Matyáše vyšla na miliardy korun, o práci by podle odhadů analytiků mohly přijít tisíce až desetitisíce lidí. Stavebnictví u nás zaměstnává téměř půl milionu lidí a tvoří asi sedm procent hrubého domácího produktu. „Chápu, že krátkodobě je deficit priorita a jeho snižování se musí podřídit všechno. Dlouhodobě by ale škrty měly být velmi pečlivě zváženy a nemělo by se škrtat plošně. Česká republika má stále velmi podrozvinutou dopravní infrastrukturu,“ uvedl ekonom Petr Zahradník z České spořitelny.

Přerušení prací se patrně nejvíce dotkne jižních a západních Čech, především kvůli zpomalení výstavby třetího a čtvrtého koridoru, které je mají spojit s Prahou.

Dnes ministr očekává také nabídky výhodnějších cen od stavitelů silnic a dálnic. Protože se ale často jedná o stejné společnosti, výsledek bude pravděpodobně obdobný. Další omezování investic je tak velmi pravděpodobné. „My nabízíme plnou součinnost při hledání úspor. Stát jako největší investor by si ale měl nejprve zamést před vlastním prahem. Soutěže probíhají až na základě připravené dokumentace. To je to, co dělá cenu a úroveň stavby,“ dodal Matyáš.

***

DALŠÍ NA ŘADĚ JSOU DÁLNICE

Teprve minulý týden ministr dopravy Vít Bárta oznámil, že nechá dostavět jen ty dopravní stavby, jejichž dodavatelé nabídnou dostatečně velké slevy. Včera kvůli tomu o svoji šanci přišli všichni stavbaři železnic, v případě silnic a dálnic vyprší ultimátum pro nabídky dnes.

Autor: