Čtvrtek 4. července 2024, svátek má Prokop
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Bohatství chudoby za psí tváří

Česko

Autorský filmař Bruno Dumont ve své novince Hadewijch – mezi Kristem a Alláhem diváka neterorizuje zobrazováním extrémního násilí či explicitního sexu jako ve svých předchozích filmech. S odpověďmi a indiciemi významů ale i tentokrát šetří. Céline je asi dvacet let. Chodí zásadně v modré a bez podprsenky. Žila v klášteře, kde nosila jméno Hadewijch – podle vlámské mystičky a básnířky ze 13. století. Vypjatost její víry však vyděsila i jeptišky, a tak jí bylo doporučeno vrátit se do světského života, což Céline oplakala. Zpátky v Paříži se dá do řeči s několika mladíky arabského původu – a za chvíli už je zapletená do islámského terorismu.

Film Hadewijch (s polopatickým podtitulem „mezi Kristem a Alláhem“, který mu přilepila tuzemská distribučka) rozhodně není agitkou proti násilí páchanému pod znakem půlměsíce. Na to je francouzský scenárista a režisér Bruno Dumont příliš komplexní osobnost. Někdejší student i učitel filozofie ve svých filmech jako Ježíšův život, Lidství nebo Flandry otázky spíše kladl, než na ně odpovídal a náročnou formou divákům podívanou rozhodně neusnadňoval.

To měkké pod tvrdou slupkou I v Hadewijch vypráví realisticky na hranici naturalismu – většinou ruční kamerou a v reálných lokacích, stylem připomínajícím belgické bratry Dardenny. Ale zatímco jim jde o sociální témata a záměrně prvoplánově načrtnuté charaktery používají jako záminky ke konfliktu, v Hadewijch podobně jednoduše definovaný povrch rolí funguje jako karamelová krusta na creme brulée: autor se kochá tím, jak ji může bořit a nimrat se skrz ni v duši titulní postavy.

Přestože je Dumont zapálený ateista, v Hadewijch jako by výrazivem přitakával katolickému mysticismu: za asketickou formální slupkou schovává žhnoucí exaltaci. Už v úvodní scéně snímá vírou sužovanou Céline v tvrdém světle v předjarním či pozdně podzimním lese; záběr, v němž si hrdinka odtrhuje od úst chléb a krmí drobečky rukou ozdobenou křížkem ptáky, je františkánsky chudý i bohatý zároveň.

S tímto naladěním rezonuje představitelka hlavní role Julie Sokolowski – neherečka, která svým téměř neměnným výrazem víc skrývá, než odhaluje. Dumont si vybral dívku zvláštním způsobem nehezkou, jejíž psí tvář se v určitých okamžicích rozzáří, jako by na ni dopadly sluneční paprsky.

Výraz Céline ani Dumontova režie nám neřeknou víc, než je nezbytně nutné – a možná ani to ne. Víme a vidíme, že dívčina bolestivá víra v boha nenachází naplnění i přes to, že se Céline dobrovolně trýzní; že je bytostně nespokojená se svým sociálním zařazením; že se po vypovězení z kláštera uchyluje k daleko chudším vrstvám a dokonce i k jinému bohu. Ale co se jí mezitím honí hlavou? A proč se tak baví jízdou na ukradeném mopedu? Ještě větší prostor pro interpretaci poskytuje postava dělníka, který dívku v klášteře pozoruje, a zvláštně ambivalentní coda.

Suverénní režie napovídá, že všechny tyhle nejasnosti jsou záměrné; může si být člověk jistý aspoň základní premisou spočívající v tom, že přílišná náboženská zapálenost skončí vždycky špatně, nezávisle na denominaci?

K uvedení Hadewijch na Febiofestu režisér navštívil Prahu, film však běží i v běžné distribuci. Návštěvnost bude mít bohužel mizivou, ale to nic nemění na tom, že Dumont zůstává jedním z nejpodnětnějších filmařů dneška.

Hadewijch – mezi Kristem a Alláhem

Francie 2009 Scénář a režie: Bruno Dumont Hrají: Julie Sokolowski, Yassine Salime, David Dewaele a další Premiéra: 26. 3. 2010

lidovky.cz

Celý rozhovor s režisérem najdete na www.lidovky.cz/kultura

Autor:

Klíšťata útočí! Důležité je klíště co nejrychleji vytáhnout, říká lékářka
Klíšťata útočí! Důležité je klíště co nejrychleji vytáhnout, říká lékářka

Odborníci upozorňují, že letos je klíšťat mnohem více než tomu bylo například v loňském roce. Nahrává jim mírná zima a brzký příchod jara. Jak se...