Úterý 2. července 2024, svátek má Patricie
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Čína se stává Mekkou výrobců aut

Česko

Volkswagen investuje 1,6 miliardy eur do rozšíření výroby v Číně. Čínská auta v Evropě bude propagovat fotbalista Messi

PEKING Už se oblékáme do čínských triček, ale budeme všichni brzy jezdit také čínskými auty? Čínská firma Geely koupila značku Volvo, země je největším výrobcem automobilů a brzy se stane obřím vývozcem hybridů kombinujících elektrický a klasických pohon i elektromobilů. Největší čínská automobilka Chery Automobile na právě probíhajícím Pekingském autosalonu oznámila, že nejlepší fotbalista loňského roku Lionel Messi, hvězda klubu FC Barcelona, se stal její reklamní „tváří“. Jenže podle odborníků to nestačí.

Společně se státní podporou Čínští výrobci zatím těží hlavně ze zahraničních investic, ze státní podpory a z poptávky na domácím trhu. Včera například německý výrobce aut Volkswagen (vlastní i českou značku Škoda) oznámil, že zvýší své investice v říši středu o 1,6 miliardy eur (asi 40,6 miliardy korun). Další 4,4 miliardy eur chce investovat do roku 2012.

Volkswagen má společné podniky s dvěma čínskými automobilkami – Shanghai Automotive Industry Corporation a FAW. Podle čínských nařízení se totiž zahraniční výrobci musí spojit s domácím partnerem. To čínským firmám umožňuje využívat zahraniční technologie a někdy také kopírovat zahraniční vozy.

Dnes už Číňané vyrábějí vozy vlastní konstrukce, ale ještě před několika lety byli svým kopírováním pověstní. Například auto F-3 firmy BYD bylo zákazníky považováno za Toyotu Corollu, první automobily Geely vypadaly jako staré mercedesy (Mercedes původně vyráběl v Číně auta starších řad), auta od Chery zase připomínala Daewoo nebo americké výrobky General Motors (GM). GM dokonce Chery zažaloval, ale pak raději žalobu stáhl. Chery slíbila, že nebude prodávat některé své vozy v Evropě a v USA. GM si navíc nechtěl „rozzlobit“ čínskou vládu a ztratit přístup na nejrychleji se rozvíjející trh na světě. Automobilky totiž podporuje tamní vláda.

Z toho ale těží i s nimi spolupracující zahraniční firmy. Většina firem je alespoň částečně vlastněná státem (či místními orgány) a dostává přímo dotace. Státní podpora existuje na prodej aut na venkově a vláda plánuje dotace na vývoj hybridních aut a elektromobilů. Vláda také snížila loni daň vybíranou při koupi malého auta z deseti na pět procent.

Zároveň v Číně raketově roste poptávka po nových automobilech i bez státní podpory. Loni se v říši středu prodalo 13,6 milionu aut a do roku 2015 by podle analýzy společnosti JD Power, zabývající se průzkumem trhu, měl vzrůst prodej aut v Číně o 55 procent. Podle odhadu banky Credit Suisse bude vlastnit v příštím desetiletí auto desetkrát více Číňanů než dnes. Poptávka musí být kryta i dovozem a západní výrobci si tak kompenzují snížené tržby na evropských a amerických trzích. Mimochodem pro Škodu Auto je dnes Čína druhým největším trhem hned po Německu. Podle odborníků ale poptávku brzy budou uspokojovat domácí výrobci. Připomíná to počátky japonského automobilového průmyslu, který nejprve dobyl domácí trh a pak expandoval do Evropy a do USA.

Kvalita se zvyšuje Čínská auta se ale zatím příliš neobjevují na zahraničních trzích. Důvody jsou dva: automobilový průmysl je nesmírně roztříštěný, v zemi je téměř sto výrobců a nezdá se, že by docházelo k nějaké koncentraci, tvrdí experti z firmy DJ Power. Stejně tak je roztříštěná síť dealerů. Přitom všechny automobilky masivně investují, aniž by mohly využít úspory z výroby aut ve velkých sériích. To může vést nakonec k finančním problémům a teprve za několik let ke slučování firem.

Dalším problémem je kvalita a dosažení bezpečnostních standardů požadovaných ve vyspělých zemích. Tady se ale Číňané velmi zlepšili a některé jejich výrobky jsou už velmi kvalitní. Horší je podle expertů momentálně nedostatek příležitostí v zahraničí. Nejde jen o pokles poptávky způsobený finanční krizí. Klasickou cestou, jak získat pozici na cizím trhu, je koupit zavedenou značku. Jenže ty teď nejsou na prodej. Volvo prý bylo jednou z mála výjimek.

***

Motorismus Jak je rozdělený čínský trh s automobily (v procentech)

Čínská auta míří do USA Na trh ve Spojených státech by mohl jako první čínský automobil vstoupit elektromobil e6 od automobilky BYD. Ta doufá, že zahájí prodej na západním pobřeží USA ještě letos. Vůz by v USA soupeřil s první vlnou masově vyráběných amerických elektromobilů zahrnující modely Chevrolet Volt od společnosti General Motors či Roadster od firmy Tesla Motors.

Graf

Chery 4,1 %

Ford 4,4 %

Honda 5,7 %

Toyota 6,7 %

Geely 2,2 %

Hyundai-Kia 8,0 %

Nissan 7,5 %

VW (včetně Audi a Škoda Auto) 14,6 %

Jiné 29,0 %

GM 17,8 %

Pramen: reuters

Autor:

Rozdáváme dětský opalovací krém ZDARMA
Rozdáváme dětský opalovací krém ZDARMA

S přicházejícím létem je nutné myslet na ochranu pokožky, zejména u dětí. Přihlaste se do testování a vyzkoušejte dětský opalovací krém Cool Kids...