Čtvrtek 27. června 2024, svátek má Ladislav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Čínský drak, který získal Volvo

Česko

Nový vlastník legendární švédské automobilky začínal s výrobou ledniček a dekoračních materiálů

PROFIL TÝDNE

PRAHA Největší soukromé a desáté největší čínské automobilce Geely se konečně otevírají dveře na západ. Firmě, která existuje teprve necelé čtvrtstoletí a auta vyrábí jen 12 let. se po několikaměsíčním vyjednávání podařilo dotáhnout do konce koupi tradiční švédské automobilky Volvo od amerického koncernu Ford za 1,8 miliardy dolarů (téměř 34 miliard korun). Geely se tak nejen otevírají nové trhy, ale především tímto obchodem získá přístup k nejmodernějším technologiím Volva, které jsou podpořeny desetiletími vývoje.

Geely Holding Group, pod kterou automobilka Geely Automotive patří, založil Li Šu-fu. Ten společnost v současnosti také řídí. Kromě strohého oficiálního životopisu se o něm příliš neví. Údaje se omezují na výčet jeho politických funkcí a ocenění a jedinou zmínkou, která poodkrývá Liovu povahu, je informace, že má široké zájmy. Miluje sport, umění a zvláště hudbu.

Li Šu-fu se narodil v roce 1963 v Tchaj-čou, hlavním městě východočínské provincie Če-ťiang na pobřeží Čínského moře. Vystudoval Harbin Polytechnic University a magisterský titul ze strojírenství získal na Yan Shan University. Kromě toho navštěvoval Harbinský technologický institut.

Podle oficiálního životopisu je Li kromě svých podnikatelských úspěchů zástupcem města Tchaj-čou v lidovém kongresu a členem výboru provincie Če-ťiang v Poradní konferenci čínských lidových zástupců. Čínští komunisté mu mimo jiné udělili celou řadu ocenění. Li je tak vyznamenán mimo jiné jako „mladý talent“ a „mladý reformátor“, jeden z 10 mladých podnikatelů, kteří udávají tempo nového Dlouhého pochodu, ředitel nákladově efektivního podniku v průběhu osmé pětiletky, mistr v provozu a řízení a jiné.

Působil také jako zvláštní výzkumník v Zhejiang Economy Research Institute a byl prezidentem Jili Research Institute na Zhejiang University a ředitelem Národní asociace High-tech podnikatelů. Tolik k jeho oficiálnímu životopisu.

Traduje se, že Li začal s podnikáním hned poté, co dokončil studia, když si za odměnu 100 jüanů, kterou mu udělila škola za dobrý prospěch, koupil jízdní kolo a fotoaparát. S nimi poté nabízel turistům, že je vyfotí. Svou společnost Geely založil s požehnáním úřadů 6. listopadu 1986. Prvním předmětem podnikání firmy byla výroba ledniček, ke které si o tři roky později přibrala výrobu dekoračních materiálů.

Cesta k automobilům V roce 1992 začíná Li vyrábět součástky do motocyklů a v roce 1994 přišel na trh s prvním skútrem vyrobeným v Číně. Jako výrobci motocyklů a skútrů se firmě od začátku daří. Ve stejném roce dosáhl prodeje skútrů 60 tisíc kusů a v roce 1996 již ročně prodává 200 tisíc skútrů a motocyklů.

Po obrovském úspěchu s výrobou motocyklů se firma v roce 1997 rozhodla vstoupit na automobilový trh. První auto značky Geely se objevilo na trhu již o rok později 8. srpna 1998. Většina z raných modelů Geely vychází z automobilu Sia-li TJ7300 čínské automobilky Tchien-ťin Sia-li, který je čínskou verzí japonského Daihatsu Charade z roku 1987. Tehdejší modely Haoqing, Merrie, Ulžou a Urban Manny využívaly základ Daihatsu Charade, který Geely doplnilo o vlastní technologie a záplavu chromovaných doplňků, na které si čínští zákazníci obzvláště potrpí.

V posledních letech však firma masivně investuje do vývoje a vyvinula řadu originálních modelů jako například Geely PC, Geely Panda nebo řadu Emgrand. V roce 2002 podepsalo Geely dohodu s automobilkami Daewoo International a s Maggiora o spolupráci na vývoji nových projektů.

Kromě toho společnost 28. ledna 2003 zahájila výstavbu nového závodu v Tchaj-mou s roční kapacitou 300 tisíc vyrobených vozů. Ve stejném roce, ale v dubnu, dosáhlo Geely dalšího významného milníku ve své historii - stotisícího vyrobeného automobilu. Dynamika, s jakou Geely zvyšuje svou výrobu, je obdivuhodná. Zatímco v roce 1998 firma vyrobila jen dvě stě vozů, o pět let později již překročila hranici 100 tisíc prodaných aut za rok a v roce 2006 to již bylo více než 200 tisíc vozů.

Firma se zpočátku soustředila pouze na domácí trh. První automobily vyvezla až v roce 2003. Zakladatel a šéf automobilky Li Šu-fu se však nikdy netajil plány v budoucnu vyvážet až dvě třetiny produkce firmy.

Svou evropskou premiéru si Geely odbylo až v roce 2005 na autosalonu IDA ve Frankfurtu nad Mohanem, kde představilo malý sedan Áree Cruiser, rodinné sedany PC a M303H, malý Haoqing a sportovní Chinese Dragon. Geely bylo také prvním čínským výrobcem automobilů, který se zúčastnil v lednu 2006 prestižního amerického autosalonu US Detrit auto show.

Volvo, které Ford nabídl Geely ke koupi v říjnu 2009, však není jedinou vstupenkou pro čínského výrobce na západ. V lednu 2007 vstoupilo Geely do britské společnosti Manganese Bronze, která vyrábí typické černé vozy londýnské taxislužby. Čínský výrobce, který drží v Manganese Bronze pětinový podíl, vyrábí v Číně některé součástky a v licenci automobily pro čínský trh. V současnosti vyjednává o navýšení svého podílu na 51 procent a v případě, že se tak stane, hodlá přesunout většinu výroby z Coventry do Šanghaje.

Autor:

Rozdáváme kapky pro spokojená bříška ZDARMA
Rozdáváme kapky pro spokojená bříška ZDARMA

Hledáme 40 maminek, které s námi otestují probiotické kapky Kendamil. Tyto kapky jsou speciálně navrženy pro péči o střevní mikroflóru vašich...