Písmenko X v názvu nějakého BMW už od roku 1985 znamená pohon všech kol. V posledních deseti letech se ale ujalo také pro označení modelů této značky řadících se do segmentu vozů SUV. Nejnovějším a současně nejmenším přírůstkem do tohoto segmentu je u BMW model X1.
Test jeho nejvýkonnější naftové verze však ukázal, že charakter tohoto modelu se od větších „terénních“ typů svého výrobce odlišuje. A to nejen svými rozměry, ale spíše celkovým charakterem a proporcemi danými menší výškou a dlouhou přední kapotou. X1 je proto možné považovat za jakýsi mezikrok mezi skutečnými SUV střední velikosti a kombi nižší střední třídy.
To je jasně patrné z pozice sedadel. Jsou sice výše než v běžných osobních vozech, ale zase ne tak vysoko jako ve standardních SUV. Díky tomu se BMW X1 řadí spíše do stále modernější skupiny kříženců (častěji se používá anglický výraz crossover) spojujících vlastnosti různých automobilových druhů. Když si člověk odmyslí právě vyšší pozici sedadel, objeví v BMW X1 spíše kombi verzi řady 1, a to i přesto, že vzdálenost náprav je shodná s větší řadou 3. A právě tento model s danou velikostí místa v nabídce značky chyběl.
Řídí se jako osobák Model X1 se dodává s pohonem zadních nebo všech kol – to podle motoru. Testovaná verze s nejvýkonnějším naftovým čtyřválcem s postupným přeplňováním o výkonu 204 koní je standardně spojena nejen s elektronicky řízeným pohonem všech kol, ale také se samočinnou šestistupňovou převodovkou.
Za volantem si řidič i přes větší světlou výšku užije mnoho zábavy. „X jednička“ je sice při přejezdu krátkých nerovností tvrdší a méně pohodlná než někteří z konkurentů, vše ale vynahrazuje pocitem mimořádné pevnosti a tuhosti vozu jako celku. Díky tomu se X1 velmi příjemně řídí a nabízí vysokou míru bezpečnosti. Aktivní pohon všech kol se snaží nabídnout maximálně neutrální chování, avšak v některých případech je zejména na méně adhezním povrchu cítit mírný sklon k nedotáčivosti.
Zajímavý je pohled do ceníku modelu X1. Základní cena testované verze, 900 tisíc korun, je sice výš než u většiny konkurentů, avšak současně nabízí kombinaci dynamiky, spotřeby a komfortu jako žádný podobně velký automobil. Je zajímavé, že se srovnatelným motorem a pohonem je X1 pouze o pět tisíc korun dražší než pětidveřový model řady 1. Diference mezi větší, ale nižší řadou 3 naopak činí nezanedbatelných 120 tisíc korun. A tak i cena vytváří z tohoto automobilu na trhu skutečný originál.
***
DATA
Karoserie
Rozměry 4454×1798×1545 mm
Hmotnost 1670 kg
Motor turbodiesel, 2× turbo, 2,0 l
Výkon 150 kW (204 k)/4400 min-1
Toč. moment 400 N.m/2000 min-1
Provoz
Zrychlení 0-100 km/h 7,3 s
Nejvyšší rychlost 205 km/h
Komb. spotřeba 6,3 l/100 km
Cena 899 600 Kč
HODNOCENÍ