* LN Pokusíte se jezdit na některé z tratí, kde si již kraj neobjedná dopravu od ČD?
Jedinou železnicí, kterou využívá smysluplný počet lidí, je trať do Jemnice. O tu se také pokusíme. U dalších to smysl nemá. Tak 14 tratí nemá žádnou šanci.
* LN Jak jste v Jemnici daleko?
Na úplném začátku. Existuje oboustranný zájem na tom, aby se tam stále jezdilo. Město Jemnice nás oslovilo, jestli bychom do toho nešli, a my se nyní musíme dohodnout s krajem. Předložíme mu naše předpokládané ztráty a on se rozhodne, zda by nám je byl ochoten hradit. Je tam však potíž s přístupem SŽDC, která se chce tratě zříci.
* LN Proč?
Trať nechtějí, protože se jim to finančně nevyplatí. Snaží se z ní proto vyvázat. To se jim může podařit jen tak, že ji prostřednictvím ministerstva dopravy a drážního úřadu zcela zruší, nebo trať převedou na obec - v tomto případě na Jemnici. A právě k tomuto modelu se schyluje.
* LN Když se SŽDC zkrátí síť, o kterou musí pečovat, přijde i o peníze?
To právě ne. Současné rušení tratí je proto jednoznačným vítězstvím SŽDC, která bude za stejné peníze provozovat méně tratí. Zkrátka přijdou kraje, kterým ubude infrastruktura a samozřejmě lidé.