Sobota 6. července 2024, Den upálení mistra Jana Husa
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Děti do 10 let pojedou zadarmo

Česko

Magistrát a pražský dopravní podnik včera nadělovaly. Kolik bude úleva pro školáky stát, zatím netuší

PRAHA Rodiče školáků dostali pár dní před volbami od pražského magistrátu dárek. Děti do deseti let budou už od července jezdit zadarmo. Dosud přitom v pražské hromadné dopravě nemusely platit jen děti do šesti let.

Včera o tom rozhodla rada hlavního města. Změnu ohlásil předseda představenstva pražského dopravního podniku David Vodrážka, který je zároveň prvním místopředsedou ODS, zastupitelem hlavního města a lídrem pražské kandidátky své strany pro volby. Změnu zdůvodnil Vodrážka například tvrzením, že revizoři mají „potíže zjistit skutečný věk malých dětí.“ Podle politika není správné, aby rodiče museli pořizovat malým dětem kartu Opencard. Papírové kupony totiž končí, děti si je již od 13. června nebudou moci koupit a jízdenky si tak budou muset nově nahrát na Opencard.

Kolik bude snížení věkové hranice stát, dopravní podnik, který loni hospodařil se ztrátou 9,38 miliardy korun, zatím netuší. Slíbil, že odhady zveřejní příští týden.

Na konci července bude na Opencard možné nahrát školní jízdenky na pět nebo na deset měsíců. Juniory a studenty budou stát 1200, respektive 2400 korun. Děti od deseti do 15 let zaplatí 600, respektive 1200 korun. Datum, odkdy začne kupon platit, si určí sám cestující. Vejít se ale musí do termínu od 15. srpna do 1. listopadu.

Další změna čeká cestující od 1. července. Majitelé ročních kuponů budou moci dvakrát za rok pozastavit jejich platnost, a to vždy minimálně na 14 dnů. Doba přerušení nesmí ale být delší než 60 dní. O naspořený čas se prodlouží celková platnost kuponu. „Ušetří tak až 800 korun,“ vysvětlil náměstek primátora Milan Richter (ODS). Na své si přijdou také důchodci. Od 31. července totiž začne platit nová sleva pro seniory nad 70 let. Zdarma budou moci jezdit na území Prahy i ve vlacích, pokud si ovšem zařídí Opencard. V tramvajích, autobusech a metru se budou moci vozit nadále zadarmo i bez Opencard.

Vozy pro flamendry Ježdění školáků zadarmo není prvním dárkem, který Pražané od Vodrážky dostali. Už v dubnu představenstvo dopravního podniku rozhodlo, že od léta bude metro jezdit v pátek a v sobotu až do jedné hodiny v noci. Ředitel dopravního podniku Martin Dvořák tehdy odhadl, že to prodraží provoz metra o zhruba 38 milionů korun ročně.

Ještě na začátku letošního roku to přitom s návštěvníky divadel, kin či hospod vypadalo špatně. Organizátor pražské hromadné dopravy Ropid totiž tehdy navrhl, aby poslední vůz metra vyjížděl o půlhodiny dříve než dnes. Proti se ale zvedla vlna odporu, a politici proto vzali návrh zpátky. Primátor Pavel Bém dokonce návrh před novináři demonstrativně roztrhal.

***

KONEC BLOUDĚNÍ? * Pražský dopravní podnik zkouší v metru nový informační systém, který má cestujícím usnadnit orientaci. Nové značení je zatím ve stanici Karlovo náměstí. Pokud se systém osvědčí, měl by se rozšířit v celém pražském „podzemí“. * Systém, který používá více piktogramů a označuje jednotlivé východy čísly, včera představili zástupci Pražské informační služby a Národní rady osob se zdravotním postižením. * Přímo na nástupišti metra nyní cestující naleznou mapy s jednotlivými očíslovanými východy. To by mělo pomoci s orientací nebo při tradičním sjednávání schůzek v prostorách metra. Cedule zavěšené ve vestibulech i na nástupišti kombinují nově pouze dvě barvy – bílou a tmavě modrou. Podle zdravotně postižených je kontrast těchto dvou barev viditelnější než současné značení. * Přeznačení jedné stanice stojí desetitisíce korun. Přeznačit celou pražskou MHD by stálo miliony.

Autor: