PRAHA Vyhlédli jste si drahé auto? Sehnat ho hned nemusí být snadné. Dražší automobily totiž na rozdíl od minulého roku na trhu nejsou. Německé značky BMW, Audi či Mercedes jsou schopné modely na míru vyrobit a dovézt nejdříve za čtvrt roku.
Důvodem je narůstající poptávka a až neuvěřitelné prodeje automobilů do Číny.
Například prodejce Audi v Ostravě tvrdí, že na model A8 klienti čekají až tři a půl měsíce.
„Je to nový model a nepočítali jsme s tím, že ho bude chtít tolik lidí najednou. Mysleli jsme, že se poptávka rozloží do celého roku,” vysvětluje.
Mercedesy třídy S na tom nejsou o moc lépe. „Nejste první, kdo se na ně ptá. Pokud si auto objednáte do začátku června, tak ho začnou vyrábět v srpnu a vy ho dostanete až v září,“ reagoval Filip Vaníček ze společnosti VSP Auto na Plzeňsku. Slíbit, že auto dodá do tří měsíců, odmítl i prodejce BMW z Prahy.
„Dodací doby se skutečně prodlužují, na některé populární modely musejí zákazníci čekat,“ připustil Jiří Jírovec, ředitel společnosti Invelt, která prodává vozy BMW. „Prodeje do Číny stouply asi o sto deset procent a výroba je limitovaná.“ A to i přesto, že továrny vyrábějí jako před krizí. Což je dobrá zpráva pro výrobce i dodavatele.
Podle Daniela Haranta, manažera prodeje BMW Česká republika, má Čína ale jen dílčí vliv na čekací lhůtu. Prodeje podle něj stoupají celosvětově. Konkurenční Audi v poslední době registruje výrazný nárůst objednávek ve všech klíčových modelových řadách.
Pokračování na straně 17
Dokončení ze strany 1
Dosavadní prodeje a nové objednávky dražších automobilů převyšují původně plánované počty. Německé značky ale nemají důvod se znepokojovat. Situace jim vyhovuje daleko více než loňské pobídky k prodeji a tříměsíční čekací lhůtu nepovažují za nějak znepokojivou. Netrpěliví klienti totiž mohou zvolit skladový vůz.
„Nedá se říci, že bychom s tím měli nějaké problémy. Právě naopak. Jsme rádi, že po loňském roce, kdy pokles trhu prémiové značky dost zasáhl, se situace stabilizuje,“ reaguje Petr Neústupný, vedoucí českého zastoupení Audi. Nedostatek vozů je problémem celosvětové distribuce. Systém plánovaní výrobních kapacit je nastaven tak, že každá země dostane tolik aut, kolik si jich nasmlouvala. Česká zastoupení německých značek tak zaskočily nečekaně dobré prodeje, které v současnosti zažívají.
Rozhovor čtěte na straně 25
LUXUSNÍ AUTA V ČR
Typ vozu Počet prodejů
Audi ALLROAD QUATTRO 57
Audi A6 114
Audi A8 19
Audi Q5 179
Audi Q7 103
BMW 5 129
BMW 7 43
BMW X5 167
BMW X6 128
Jaguar XF 1
Lexus LS 5
Mercedes-Benz CLS 4
Mercedes-Benz E 153
Mercedes-Benz ML 64
Mercedes-Benz R 18
Mercedes-Benz S 37
Porsche CAYENNE 10
Zdroj: Svaz dovozců automobilů
Jde o prodej za 1. čtvrtletí 2010