Hranici ale lze jednoduchou úpravou, kterou nabízejí mnozí prodejci, zvednout i na dvojnásobek. Z elektrokola se tak stává prakticky motorka, která se řítí třeba po cyklostezkách užívaných nejen cyklisty, ale i chodci s dětmi, kočárky či psy. K vidění jsou také na lesních či terénních cestách.
„Často se mi stává, že jedu normální rychlostí po cyklostezce, když mě najednou dojede elektrokolo, předjede a zmizí v dáli. To je velmi nebezpečné, zvlášť když jde o sdílené cyklostezky. Lidé nepočítají s tím, že je takovou rychlostí bude někdo předjíždět, a cyklostezky na to nejsou připravené,“ řekl serveru Lidovky.cz šéf České mountainbikové asociace Václav Volráb.
Jak to vidí ministerstvo dopravy:V zařazení těchto vozidel z hlediska jejich možného provozu platná legislativa v této oblasti rozlišuje tyto dopravní prostředky dle výkonu motoru, a to zda je motor nainstalován již od prodejce, či je doplněn dodatečně. Dle těchto parametrů poté tyto prostředky spadají do různých kategorií a v návaznosti na to mají různá práva a povinnosti při provozu na pozemních komunikacích. Je rozdíl mezi elektrokolem – nemotorovým vozidlem a elektrokolem – motorovým vozidlem. Je nutné rozlišovat elektrokolo s dodatečně namontovaným pomocným motorkem, tedy, že na kole nedošlo k zásahu do jeho nosných částí a pomocný motorek jde kdykoliv opět odstranit. V tomto případě se elektrokolo považuje stále za jízdní kolo. Pojem jízdního kola, příp. elektrokola jako takového není v našich právních předpisech přímo definován, nicméně ve vyhlášce č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích jsou stanoveny technické požadavky na jízdní kola. Mimo jiné: c) jeho výkon nepřesáhne 1 kW, e) maximální konstrukční rychlost nebude vyšší než 25 km/h Jiné provedení vozidel označovaných jako elektrokola, která nebudou splňovat ve výše uvedené vyhlášce stanovené podmínky (především, co se pomocného motorku týká – motorek je již namontován přímo od výrobce, tedy je zde zásah do nosných částí apod.), je vozidlo z hlediska zařazení posuzováno dle Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 168/2013 o schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek a dozoru nad trhem s těmito vozidly v platném znění. - šlapací jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem nižším nebo rovným 250 W, jehož motor je vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h V případech, kdy provedení vozidla - elektrokola neodpovídá podmínkám uvedeným v příloze 12, část C, vyhlášky č. 341/2014 Sb., nebo nejsou vyjmuta z působnosti Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 168/2013, tak vozidlo - elektrokolo podléhá schválení k provozu na pozemních komunikacích, registraci atd. zpravidla jako motocykl, nebude se tedy jednat o jízdní kolo a jeho řidič je povinen provozovat ho jako motorové vozidlo – motocykl v souladu se zákonem č. 361/2000 Sb. jako např. být držitelem příslušného řidičského oprávnění. |
Pojišťovny ale varují, že pokud člověk jedoucí na takto upraveném elektrokole způsobí nehodu se škodou, nebude se na ni vztahovat pojištění odpovědnosti nebo bude téměř jistě kráceno. Manipulace s omezovačem rychlosti totiž považují za nepovolené a podle toho by i při vypořádávání škodní události postupovaly.