Čtvrtek 27. června 2024, svátek má Ladislav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Fantasticky rychlá. Ale...

Česko

Endorfiny jen poškádlí

Mazda 3 je opět až absurdně rychlá. Dokáže pekelnou rychlostí odvézt rodinu z místa A do místa B a po cestě namíchnout i řidiče mnohem dražších vozů. Jenže má problém: se vší tou silou se musí poprat jen přední kola.

Minulá generace Mazdy 3 MPS nebyla typickým „ostrým hatchbackem“, jak se říká nejsportovnějším verzím podobných aut. Ve své době rychlejšího přímého konkurenta neměla, ale nijak okatě to nedávala najevo. Za což Mazdu mnozí kritizovali.

Automobilka kritiku vyslyšela. Nová MPS má vstup vzduchu na kapotě připomínající hladová ústa, nápadnější kola a masivní aerodynamickou sadu, zakončenou velkým zadním křídlem. Tohle auto si již s „obyčejnými“ Mazdami 3 nespletete. Důležitější změny vidět nejsou: samosvorný diferenciál na přední nápravě, tužší karoserie i odpružení a o pětadvacet kilo nižší hmotnost.

Jinak se recept nezměnil. Verzi MPS opět pohání přeplňovaný čtyřválec 2,3 litru s výkonem 260 koní/191 kW, který stále patří mezi nejsilnější motory v autech této velikosti. Výkon ale není to hlavní. Pro tenhle motor je typické, že má spoustu síly v nižších otáčkách. Sveřepě zrychluje již od dvou tisíc, a jakmile ručička otáčkoměru mine číslici 3, máte pod pravou nohou maximální točivý moment 380 Nm.

Čísla toho ve skutečnosti moc neřeknou, pocitově totiž Mazda 3 MPS působí jako ještě mnohem rychlejší auto. I přestože poněkud plochý zvuk jejího motoru moc emocí nevzbudí. Prostě šlápnete na plyn – a auto se vrhne vstříc horizontu, jako by je vystřelil obrovský prak. A na rychlosti, ve které to uděláte, ani nezáleží. MPS dokáže zatlačit do sedaček i v rychlostech nad 200 km/h.

Tanec v zatáčkách Je tu ale jeden problém. Se vší tou silou se musí poprat jen přední kola. A ta s ní mají spoustu práce. Ani mechanický samosvorný diferenciál MPS nezbavil přecitlivělosti na přidání plynu v zatáčce. S volantem se budete prát. Může za to také kombinace přehnaně aktivního posilovače s přímým převodem jinak přesného řízení. Až v zatáčce více šlápnete na plyn, začne auto tancovat na silnici a budete mít spoustu práce udržet je v požadovaném směru. Přestože má skvěle naladěný poddajný podvozek.

Brzy zjistíte, že je lepší použít vyšší převody. Pojedete stejně rychle, plynuleji a úsporněji, ale nebude to taková zábava. Toť Achillova pata Mazdy 3 MPS. Je fantasticky rychlá, ale není to automobil, který by vaše tělo nutil k abnormální produkci endorfinů.

Zato je za rozumné peníze. I s neobvykle bohatou výbavou, zahrnující například audiosystém Bose, jehož subwoofer ukrajuje 30 litrů z kapacity kufru, stojí zhruba tolik co pomalejší a méně vybavení konkurenti. Je to dobré auto za skvělé peníze. Pokud však nehledáte rychlost, ale emoce a přesnost, poohlédněte se jinde.

***

DATA

Rozměry 4505x1770x1460 mm

Zavazadlový prostor 300 l

Hmotnost 1385 kg

Motor přeplňovaný 4válec, 2,3 l

Výkon 191 kW (260 k)/5500 min-1

Toč. moment 380 N.m/3000 min-1

Provozní vlastnosti

Zrychlení 0-100 km/h 6,1 s

Nejvyšší rychlost 250 km/h

Komb. spotřeba 9,6 l/100 km

Cena 669 900 Kč

HODNOCENÍ

Za volantem

Rodina

Peníze Cena

-100 % 0 +100 %

Autor: