Kolekce je unikátní nejen z hlediska historie české moderní fotografie, autor byl navíc bratrancem Žofie Chotkové, manželky následníka trůnu Františka Ferdinanda d’Este, kterou později zastřelili spolu s manželem v Sarajevu. Ostatně fotografie ze svatby Žofie a Ferdinanda v roce 1900 v Zákupech je perlou výstavy. Sama Žofie, jejíž osoba je opředena mnoha legendami zejména z doby působení na zámku Konopiště, se věnovala rovněž fotografování. Amatérsky se tímto koníčkem zabývaly i její sestry.
Ve fotografování ovšem vynikal především Karel Maria Chotek, absolvent vídeňské univerzity a diplomat. Po smrti otce Antonína se však musel začít starat o zámek Velké Březno v severních Čechách. Zde také „skončily“ Chotkovy fotografie. Když byl zámek Velké Březno po roce 1948 zkonfiskován, zámecký mobiliář byl odvezen a to včetně několika kufrů, v nichž byly uloženy i snímky. Ty pak v kufrech ležely až do roku 2002 na půdě zámečku Líčkov na Žatecku. Dnes na nich můžeme obdivovat nejen technický pokrok, ale udělat si i představu o životě tehdejší společnosti. Chotek naštěstí neportrétoval jen své šlechtické příbuzné a rodinné oslavy, jak bývalo zvykem. Zachytil i život obyčejných lidí při práci na zahradě, v pivovaře, ale fotil i na svých cestách po Itálii, Holandsku, Německu... Kupodivu často zvěčnil i sociální motivy, které bychom u šlechtice nehledali. K těm patří třeba snímek žebráka u kostela nebo fotografie starší ženy vlekoucí domů klestí. Nejstarší vystavený Chotkův záběr je z roku 1885 a je nazván Aristokratická společnost. Z hlediska dějin je zajímavý i skupinový portrét rodiny Karlova strýce Bohuslava Chotka. Na něm je i budoucí nevěsta následníka trůnu, Bohuslavova dcera Žofie, v mladém věku.
Prvotním impulzem k fotografování se pro Karla Marii stal sňatek s Adelaidou Hohenlohe-Langenburg v roce 1885, která ráda hrála v kasinech a v Monte Carlu prohrála část rodinného jmění. V galerii je i její snímek z 80. let 19. století, kde je společně s manželem. Hrabě se zajímal o nejmodernější technologie a svého koníčka bral vážně. Asi do roku 1891 byl členem vídeňského Camera-Clubu a účastnil se i jeho výstav v evropských metropolích. Řada jeho snímků byla publikována ve fotografických časopisech.
Kurátoři výstavy, Jan Mlčoch a Jan Vaca, uskutečnili expozici ve spolupráci s Národním památkovým ústavem v Ústí nad Labem a zámkem Velké Březno. Po této první autorově výstavě se budou věnovat výzkumu v domácích i zahraničních sbírkách a archivech, aby mohli zařadit jeho odkaz do kontextu středoevropské fotografie.