Čtvrtek 27. června 2024, svátek má Ladislav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

GM prodala Hummer Číňanům

Česko

Firma dosud vyrábějící hlavně mostní konstrukce a stavební stroje přidá do svého portfolia i slavné americké terénní vozy

ŠANGHAJ/PRAHA Automobilka Hummer má nového majitele. Po zbankrotovaných General Motors se ikonické značky, kterou proslavil například hrdina akčních filmů a kalifornský guvernér Arnold Schwarzenegger, ujme čínská společnost Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery.

GMo prodeji Hummeru do Číny vyjednávala už od léta. Firma získá vHummeru osmdesátiprocentní podíl, zbylých dvacet procent bude mít podnikatel z Hong Kongu Suolang Duoji, který zároveň vlastní v Tenghzongu významný podíl. Cenu ani jedna ze stran oficiálně nezveřejnila. Podle zdrojů agentury Bloomberg ale nepřesahuje sto padesát milionů dolarů. To je výrazně méně než půl miliardy, na kterou si GM cenilo Hummer v soudním podání, souvisejícím s letním bankrotovým řízením.

Tengzhong, sídlící v průmyslovém městě Čcheng-tu na jihozápadě Číny, se tak stane automobilkou. Šéf společnosti Jang Ji prohlásil, že chce více rozvinout prodeje mimo Spojené státy. V USA skončí dvě třetiny terénních hummerů. „Chceme zasáhnout některé rychle rostoucí trhy, zvláště pak čínský trh, kde očekáváme výrazný nárůst,“ řekl Jang.

Hummeru bude trvat podle výkonného ředitele automobilky Jima Taylora asi pět až šest měsíců, než terénní vozidla upraví tak, aby splňovala čínské předpisy. Automobilku povedou i nadále současní manažeři.

Výroba zatím zůstane v USA Zbavení se Hummeru je pro GM nicméně dobrou zprávou. Firma zlikvidovala značky Saturn a Pontiac, švédskému Koenigseggu pak prodá Saab a nového vlastníka – konsorcium kanadské Magny a ruské Sberbank – dostane i Opel. „Nové GM“, v němž je největším akcionářem americká vláda, si tak nechá jenom čtyři značky – Chevrolet, GMC, Cadillac a Buick.

Výroba hummerů zůstane i pod čínskou patronací zatím ve Spojených státech. Podle Taylora najme automobilka v příštích měsících kolem dvou set konstruktérů. Společnost bude ve dvou továrnách v USA pokračovat ve výrobě zřejmě ještě dva nebo tři roky, uvedl Taylor. Nicméně výroba hummerů se nakonec přesune do Číny. Asi podobným způsobem, jako do ní přesouvaly výrobu jiné automobilky. Nejdříve se tedy budou vozy normálně dovážet, poté se v Číně budou pouze finalizovat, o několik měsíců později i skládat a do tří let se většina automobilů bude v Číně i vyrábět. „Bude to postupný proces,“ uvedl Taylor.

Podle dohody mezi Tengzhongem a GM se zachovají v USA asi tři tisíce míst na ústředí firmy, v továrnách a mezi dealery.

Automobilka GM koupila Hummer od společnosti AM General, která terénní automobil, postavený na základě vojenského vozidla Humwee, začala vyrábět v roce 1992. V roce 1999 přešla výroba pod GM. Hummery ale hodně zasáhla rostoucí cena ropy v roce 2008, kvůli které přestali mít Američané zájem o velká terénní vozidla s vysokou spotřebou benzinu. Prodeje tak loni klesly o více než polovinu.

A pro americké automobilky nevypadají dobře ani předpovědi analytiků. Společnost IHS Global Insight uvedla, že na úroveň roku 2000, tedy na 17,3 milionu prodaných vozů, se americký trh dostane až v roce 2015. Největší americkou automobilku General Motors do té doby v prodeji v USA předstihnou domácí konkurent Ford Motor i japonský rival Toyota. Podíl na domácím trhu ztratí i Chrysler.

Letos se v USA prodá o něco více než deset milionů vozů z loňských 13,2 milionu. V příštím roce by měla poptávka mírně oživit a prodej by se měl pohybovat v rozmezí od 11 do 11,5 milionu aut.

Autor: