Pátek 12. července 2024, svátek má Bořek
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Google a Yahoo? Řeší to i EU

Česko

Evropská unie zkoumá spolupráci amerických internetových firem na poli reklamy

PRAHA/BRUSEL Ohlášená spolupráce amerických internetových firem Google a Yahoo v oblasti reklamy bude nejspíš muset překonat další překážku. Tento týden totiž vyšlo najevo, že důsledky partnerství těchto dvou gigantů na poli internetu bude pravděpodobně zkoumat i regulátor Evropské unie.

„V polovině července jsme se z vlastní iniciativy rozhodli zahájit předběžné vyšetřování potenciálních dopadů dohody mezi firmami Google a Yahoo na konkurenci na evropském trhu,“ citovala agentura Reuters Jonathana Todda, mluvčího evropské komisařky pro hospodářskou soutěž Neelie Kroes. Pokud by evropský regulátor došel k názoru, že takováto spolupráce porušuje pravidla svobodné soutěže v podnikání může provinilým firmám uložit pokutu až ve výši 10 procent jejich globálních tržeb.

I když se obě firmy vyjádřily, že budou s Bruselem spolupracovat, jsou přesvědčeny, že pravidla volné soutěže neporušují. Google navíc tvrdí, že by se antimonopolní řízení mělo provádět pouze v Severní Americe. „Účinek dohody je limitovaný pouze na stránky Yahoo v USA a Kanadě, a dohoda tak nebude mít žádný výrazný dopad v Evropě,“ uvedla společnost Google.

Kritika zaznívá z mnoha řad Po neúspěšných námluvách softwarového obra Microsoftu, který se Yahoo snažil koupit, uzavřelo letos v červnu Yahoo partnerství s Googlem. V rámci této spolupráce dostal Google šanci zobrazovat své reklamy i ve vyhledávači firmy Yahoo. Díky této dohodě by si obě firmy měly zvýšit roční příjmy zhruba o 800 milionů dolarů, tedy téměř 13,6 miliardy korun. Partnerství, které firmy uzavřely zpočátku na čtyři roky s tím, že je možné je prodloužit až na deset let, se však setkalo s kritikou z mnoha řad.

Mezi prvními ho kritizoval Microsoft. Jeho viceprezident Brad Smith mluvil již v polovině července před antimonopolním výborem amerického Senátu o tom, že tato spolupráce může poškodit on-line konkurenci a vést ke zvýšení cen za internetovou reklamu.

S kritikou plánované spolupráce vystoupila i Mezinárodní asociace novin (WAN), která zastřešuje 77 národních novinových sdružení po celém světě. Podle nich by takovéto partnerství udělilo firmě Google nedovolenou tržní sílu v důležitém segmentu internetové inzerce.

I přes stále se zvyšující kritiku a narůstající komplikace jsou obě společnosti rozhodnuty pokračovat v přípravách na zahájení spolupráce. V červnu, kdy Google a Yahoo partnerství uzavřely, firmy prohlásily, že dávají regulátorovi 100 dní na zhodnocení dohody a jejích dopadů. Toto období vyprší již příští týden, a tak pokud do hry nezasáhne americký nebo evropský regulátor, by Yahoo mohlo teoreticky začít zobrazovat na svých stránkách reklamy firmy Google. Tento týden se však Google vyjádřil v tom smyslu, že současný plán nepočítá s tím, že by dohoda musela být uvedena v život dříve než na počátku října.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!