První si obdobu „lampárny“, kam se dřív posílalo se stížnostmi všeho druhu, vyzkoušeli v Ostravě: a ročně jim ubyly tisíce telefonátů, které směřovaly na tísňovou linku městské policie. „Operátoři se tak mohou věnovat věcem, které skutečně někoho ohrožují,“ potvrdila mluvčí strážníků Vladimíra Zychová. Strážníci obsluhují i bezplatný telefon, ale jenom tehdy, když jich není třeba jinde.
Teď se k podobnému projektu chystá Brno. „Posledním impulzem byly v zimě špatně uklízené chodníky. Dávat lidem telefony na firmy by byl nesmysl,“ tvrdí starosta čtvrti Brno-střed Libor Šťástka. V závislosti na zkušenostech se chtějí připojit i další části největšího moravského města. Počítají s náklady v desetitisících korun ročně.
„Největší výhoda je, že si promluvíte s živým člověkem, s žádným automatem,“ libuje si Jaromír Pleva, který patřil k prvním brněnským volajícím. V Praze 1 či v Ostravě službu rozšířili dokonce tak, že telefonující při dalším zavolání dostane informace o vyřízení své připomínky.
Více čtěte na straně 5