Středa 3. července 2024, svátek má Radomír
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Haydnova úspěšná mise na Měsíc

Česko

Pátý ročník hudebního festivalu Znojmo 09 letošním tématem Haydn, víno, Napoleon vzdává hold dvoustému výročí mistra hudebního klasicismu - a to i velmi netradičně spojením hudby, vína, historie a životního stylu. Až do neděle nabízí nápaditý, bohatý a pestrý program: jednou z jeho dominant je opera Josepha Haydna Svět na Měsíci (Il mondo della luna, 1777), kterou festival ambiciózně pokračuje ve vlastní produkci oper mimo repertoár kamenných divadel. Organizátoři vtipně zařadili Haydnovu operu - na festivalu uváděnou pod názvem Život na Měsíci - do období letu Apolla 11, jehož posádka poprvé na Měsíc vstoupila. Jakkoliv první premiéra 18. července (jak už to u vesmírných misí bývá) musela být pro nepřízeň počasí přesunuta do jízdárny Louckého kláštera, pondělní repríza se již konala na nádvoří Minoritského kláštera za vlahého letního podvečera, a to na hodinu přesně ve chvíli, kdy před čtyřiceti lety kosmonauti na Měsíci přistávali.

Osudný zájem o astrologii Bláznivý námět Goldoniho komedie posloužil v různých obměnách jako libreto pro buffo opery mnoha skladatelů 18. století. Lakotný měšťan Buonafede mlsně pokukuje po své čiperné služce a stejně jako své bohatství bedlivě střeží své dvě dcerunky na vdávání. Představuje si pro ně nejlépe šlechtice, aniž tuší, že všechny tři už mají nápadníky. Osudným se mu stane jeho zájem o astrologii - jeden z nápadníků Ecclitico se vydává za falešného astrologa a s ostatními vymyslí podfuk, dnes nahrávající konspiračním teoriím o tom, že Apollo 11 ve skutečnosti nikdy na Měsíci nepřistálo: nechá Buonafedeho na Měsíc nejdříve nahlížet „dalekohledem“, kdy se Buonafede domnívá, že pozoruje báječný život na Měsíci, a netuší, že jsou to scény sehrané herci. Když ho pak Ecclitico omámí, myslí si, že už na Měsíci je a Ecclitico s nápadníky, za ochotné pomoci děvčat, jeho iluzi, že se mu naplnil životní sen a dcery provdal do vyšší společnosti, nadšeně podpoří. Když podraz prohlédne, je již pozdě; nakonec dcerám požehná a všem odpustí.

Se souvislostmi kolem Apolla 11 si pohrávala i znojemská mise inscenátorů režiséra Nekvasila a scénografa Dvořáka. Na nádvoří proti zbytkům gotické zdi vybudovali patrovou scénu v přízemí s pokojíky: červeným dcerunek, kde nadržené holky s medvídky a panenkami na klíně čekají, kdy se jim podaří jeho stěny prorazit; tátův zelený s trezorem a okovanou bednou; nebo Eccliticovu falešnou hvězdárnu. V patře se pak odehrává „život“ na Měsíci. Vtipným mottem scény byl kruhový reliéf zobrazující Měsíc, zavěšený nad ní na oprýskanou omítku připomínající měsíční povrch, který se po efektní proměně změnil na známý pohled z vesmíru na modrou planetu Zemi. Kostýmy a masky Pozemšťanů vycházely převážně z ducha buffo opery a ty Měsíčňanů byly patřičně fantaskní; jen laserová projekce do očí diváků nebyla šťastným nápadem, podobně jako Michael Jackson se svou měsíční chůzí.

Klasicistní podraz Pokud dějem opery je veliký podraz, diváci se dočkali řemeslně poctivého hudebního nastudování dirigentem Romanem Válkem, který řídil spolehlivě hrající The Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir, s temperamentem a svérázem, dostatečně ale „poučeným“ zkušenostmi s interpretací staré hudby. V případě Světa na Měsíci by však měli zapomenout na pietu a tvrdě škrtat - byť součástí byly taneční kreace na trampolíně, hrající si s šestkrát nižší gravitací na Měsíci, a roztomilý dětský baletní dorost. Dominoval Roman Janál v basbarytonové roli Buonafeda a velmi dobře se uplatnil soprán Lívie Obručník Vénosové jako Clarice. Ale i ostatní - Ecclitico Tomáše Kořínka, Flaminia Michaely Šrůmové, služka Lisetta Kamily Ševčíkové nebo mazaný sluha Cecco Václava Lemberka naplnili své role přiměřeně taškařici, určené k pobavení festivalového publika.

Pokud první přímý přenos z Měsíce sledovalo 600 milionů diváků celé planety, na Haydna na Měsíci bylo ve Znojmě v hledišti také plno - a publikum operním „astronautům“ nadšeně aplaudovalo. Jakkoliv letní open air produkce svádějí k využívání umělců podle klíče „kdo má čas“, je třeba ocenit, že znojemský festival se vydal náročnější cestou. Až by se chtělo parafrázovat památnou Armstrongovu větu: „Byl to malý krůček pro operu, ale velký skok pro znojemský festival...“

HODNOCENÍ LN **** Joseph Haydn: Il mondo della luna

Dirigent: Roman Válek Režie: Jiří Nekvasil Scéna: Daniel Dvořák Hudební festival Znojmo ’09, 20. července 2009

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!