Čtvrtek 4. července 2024, svátek má Prokop

Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

• schránka
  • Přihlásit Můj účet

Jediná kometa objevená v Česku se vrací

Česko

K Zemi a Slunci se po sedmi letech opět vrátila jediná kometa objevená v říjnu 2006 v České republice. Jmenuje se Tichý podle svého objevitele Miloše Tichého z jihočeské observatoře na Kleti. Astronom ji objevil vlastně náhodou v roce 2000, když hledal planetky, které by se mohly nebezpečně přiblížit k Zemi.

Vlasatice Tichý je krátkoperiodickou kometou a patří do Jupiterovy rodiny. Trvá jí 7,3 roku, než oběhne kolem Slunce. Letošní návrat je z pozorovatelského hlediska dost nepříznivý. Kleťští astronomové, kteří ji objevili v lednu a únoru na snímcích noční oblohy, zjistili, že je její svit třikrát slabší než při objevu před sedmi lety.

Kometa je obklopena malým oblakem prachu a plynů, takzvanou komou, nemá však viditelný ohon. Zachytit ji mohou jen větší hvězdářské dalekohledy s elektronickým záznamovým zařízením. Na Kleti ji nalezli na snímcích pořízených teleskopem KLENOT s 1,06metrovým zrcadlem.

Drtivá většina v současnosti objevených komet připadá na konto astronomů z USA, případně Austrálie, Japonska a Číny. Kometa Tichý je výjimečná i tím, že je to jedna z mála evropských komet. V posledních osmi letech z Evropy objevil kometu kromě Tichého ještě německý astronom Sebastian Hönig.