Čtvrtek 27. června 2024, svátek má Ladislav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Jezdit na plyn je levnější, ale složitější

Česko

Česká plynárenská unie oznámila, že mezi roky 2008 a 2009 stoupla spotřeba stlačeného zemního plynu (CNG) téměř o 20 procent na 8,1 milionu metrů krychlových. V současné době na stlačený zemní plyn v Česku jezdí okolo 2000 vozidel, z toho 264 autobusů. Do budoucna si plynárenská unie představuje velký nárůst.

Tuzemská spotřeba CNG by se měla do roku 2020 zvýšit až stonásobně na 800 milionů metrů krychlových. „Rozvoj užití CNG podporuje Evropská unie. Do roku 2020 EU počítá s náhradou dvaceti procent klasických ropných pohonných hmot alternativními palivy, z toho polovinu právě stlačeným zemním plynem. To představuje asi 23,5 milionu vozidel na CNG a 20 000 CNG stanic v Evropě,“ uvedla manažerka ČPU Markéta Schauhuberová. Na podporu slyší i sami výrobci automobilů. Například Mercedes Benz vyrábí modelovou řadu B a E s možností střídání pohonu mezi benzinem a stlačeným plynem, a to i při samotné jízdě. Stejnou možnost nabízí například Fiat Panda. Automobily na stlačený zemní plyn jsou zejména ekonomičtější, čímž oslovují i samotné zájemce. Například se zmíněným Mercedesem B lze ujet kilometr za cenu kolem jedné koruny. Ale i tento pohon má své nedostatky.

Málo čerpadel Konkrétně v případě České republiky jde o zákaz vjezdu aut s plynným pohonem do podzemních garáží, který jinak ve většině evropských zemí neplatí. Hlavně ve větších městech může toto opatření majitele auta výrazně omezit. Druhým nedostatkem je velice řídká síť čerpacích stanic. V Praze byla na konci února otevřena teprve pátá čerpací stanice, v Evropské ulici. Po celé republice pak pro veřejnost funguje v současnosti jen 25 čerpacích stanic na zemní plyn. Při takovém počtu není divu, že řidiči aut na plyn jsou vděční i za druhou nádrž s benzinem. Plynárenská unie očekává, že do roku 2020 se počet plnicích stanic zvýší zhruba na 400, využívat by je přitom mělo 450 000 vozidel.

Dostatek plnicích stanic ale není všechno. Samotný systém čerpání stlačeného zemního plynu je totiž aspoň v naší republice natolik složitý, že by nebylo od věci uspořádat pro řidiče seminář.

K placení je třeba využívat buď speciální kartu nebo kreditní kartu. Platí se dopředu, jde o určitý limit, kterého můžete dosáhnout.

Nemáte však záruku, že terminál na přijímání karet bude fungovat, což je při jejich minimálním počtu šibeniční. Také se vám může stát, že plnící pistole nebude mít dostatečně dlouhý přívod a že ke stanovišti budete muset vjíždět v protisměru. V případě nouze nemá cenu obracet se na obsluhu benzinových pump, ta totiž s plnicí stanicí nemá nic společného, takže se musíte dovolat pomoci na speciálním čísle.

Pokud se však přes technické potíže přenesete, čekají vás téměř totožné jízdní vlastnosti jako u benzinového pohonu, přitom je jízda výrazně levnější a ekologičtější.

Autor: