Že posypová sůl skutečně památkám škodí, dokázal vloni laboratorní průzkum složení vlhkosti ve zdivu kolem staroměstského orloje.
Ukázalo se, že nejvíce je zastoupena právě sůl. Pražský orlojník Otakar Zámečník právě vlhkosti přičítá čím dál častější poruchy historického hodinového stroje.
Sníh se shodí z mostu do Vltavy Magistrát proto celé Staroměstské náměstí nyní místo soli posypává pískem. Podobně se v zimě ošetřuje i Karlův most, který se navíc nyní rekonstruuje a výkyvy počasí jsou pro něj větší hrozbou než dříve.
„Na Karlově mostě nevidíte onu nahnědlou břečku, v které se Pražané brodí v centru města v důsledku solení.
Sníh se z mostu shodí do Vltavy a mostovka se posype pískem,“ potvrdil Ondřej Šefců, památkář z Národního památkového ústavu.
Odborníci netuší, odkud vlhne orloj Kde se ale vzala vlhkost, která byla zjištěna ve zdivu u staroměstského orloje, je pro odborníky záhadou.
Jak uvádí Technická správa komunikací (TSK), chodníky se v Praze solit nesmějí.
Na Staroměstském náměstí by se tedy sůl vlastně vůbec neměla vyskytovat.
„Jediné místo, kde by se teoreticky dalo solit, je před ministerstvem pro místní rozvoj. Ale nám starost o Staroměstské náměstí nepřísluší,“ řekl mluvčí TSK Tomáš Mrázek.
Podle jeho slov však bývá v Praze běžnou praxí, že majitelé domů, kteří až dosud byli povinni se v zimě starat o chodníky před svými domy, sůl k odstraňování sněhu používají.
Sůl je nejčastějším posypovým materiálem. TSK má nyní ve skladech 8500 tun soli a 380 tun roztoku chloridu vápenatého. Pouze na šesti místech v metropoli zavedla novinku - automatický rozmrazovací postřik. Instalovala ho na kritických dopravních místech - na mostech a výjezdech z tunelů.
***
Kde je automatický rozmrazovací postřik
* Vysočanská estakáda
* Wilsonova ulice nad
křižovatkou Bulhar
* nájezdová rampa na
Barrandovský most z ulice
K Barrandovu
* přemostění Plzeňské ulice
ze strahovského tunelu
* Jižní spojka (u Mitasky)
* estakáda Krejcárek
Běžnou praxí je, že majitelé domů sůl k odstranění sněhu používají