Čtvrtek 27. června 2024, svátek má Ladislav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Kraj škrtal. A může se mu to nevyplatit

Česko

Ministr Bárta žádá škrty v regionální železniční dopravě. Jižní Morava mu ale nemůže vyhovět - co mohla, už v rámci úspor zrušila. A bojí se tak o peníze.

BRNO Ministr dopravy Vít Bárta (VV) vyžaduje po krajích úspory v dotacích do veřejné dopravy. Takové, jaké uskutečnil Jihomoravský kraj. Jenže pokud k tomu regiony bude nutit, mohou škrty obzvláště drasticky postihnout právě kraj označovaný jako vzorový.

Ministerstvo dopravy kraje žádá, ať přehodnotí dotování železnic tam, kde by byly rentabilnější autobusy. „Stát krajům dává na spoje dotace, proto na ně ministerstvo tlačí, aby provedly nějaké škrty a eliminovaly tratě, které nejsou plně využívané,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. Ministerstvo si dalo zpracovat seznam tratí, které jsou nejvíce dotované a na něž stát doplácí prostřednictvím Správy železniční dopravní cesty - jinými slovy těch, po nichž jezdí nejméně osobních a nákladních vlaků, ale které je také třeba udržovat.

Přitom právě jižní Morava podobné škrty udělala už dříve dobrovolně - při zavádění integrované dopravy, která propojuje železniční, autobusovou a městskou dopravu. Přes protesty za poslední roky zastavila provoz na několika tratích, naposledy před několika týdny mezi Hrušovany a Hevlínem. „Teď už není kde škrtat,“ shodují se experti. Bývalý krajský radní pro dopravu Jaroslav Pospíšil (ODS) připomíná, že se naopak snažili vlaky maximálně podpořit. Železnice tvoří po většině kraje osu integrované dopravy a zapojení do systému jí zvedá počet pasažérů.

Dosavadní zprávy jsou uklidňující. „Na Moravě nepočítají návrhy se zastavením provozu na žádné další trati. Výjimkou je pouze spojnice mezi Novým Jičínem a Hostašovicemi, zničená při povodních,“ potvrdil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Také podle Květoslava Havlíka ze společnosti Kordis JMK, která koordinuje na jihu Moravy veřejnou dopravu, plánují pro příští rok stejný objem železniční dopravy jako letos. Jenže od návrhu k definitivní podobě jízdních řádů je ještě daleko.

Problém je v tom, jak může ministerstvo na kraje tlačit. Provoz na lokálkách je zodpovědností krajů a závisí na jejich rozpočtu. Jenže loni ministerstvo dopravy slíbilo přispívat krajům přibližně třemi miliardami korun na ztráty spojů. A bez těchto peněz by měly regiony přibližně o třetinu financí méně.

Ministr může teoreticky tyto peníze škrtnout - ale musel by ke všem krajům přistupovat stejně. Stát má i jinou možnost - přispívá na provoz vlaků spojujících regiony, tedy především rychlíků. Ty zajišťují i dopravu uvnitř krajů. „Pokud by hypoteticky došlo k redukci rychlíků, pak musíme řešit, jak je nahradit,“ přiznal Havlík.

Ministerstvo má ještě jednu možnost: zařídit, aby na nejproblémovějších tratích, které si na sebe z nákladní ani osobní dopravy nevydělají, začala Správa železniční dopravní cesty za jejich užívání vybírat více peněz. A dopravce tak „vystrnadit“. Dokud totiž má někdo zájem dopravu provozovat, nemůže stát trať jen tak zrušit. A zastavit na ní provoz může především tehdy, pokud by byly koleje nebezpečné.

DRASTICKÁ DIETA Jih Moravy škrtal, teď už nemá z čeho Na jihu Moravy zastavilo provoz mnoho nerentabilních tratí, například: * Hrušovany-Hevlín: Provoz skončil letos v červenci po zavedení integrované dopravy * Vranovice-Pohořelice: Provoz skončil předloni, také po zavedení IDS; funguje nákladní doprava * Břeclav-Lednice: Na trati jen sezonní provoz pro turisty * Čejč-Ždánice: Do Ždánic přestaly osobní vlaky jezdit v roce 1998, část zůstala jako vlečka * Kyjov-Mutěnice: Provoz skončil roku 2004, loni byla trať zrušena. * Nezamyslice-Morkovice: doprava do 1998, koleje vytrhány * Nemotice-Koryčany: Osobní vlaky dojezdily už v roce 1980, nyní funguje jako nákladní. * Hrušovany u Brna -Židlochovice: osobní doprava ukončena 1979, kolej zůstala, jedná se o obnově.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor:

Pronájem bytu 2+1 65 m2
Pronájem bytu 2+1 65 m2

Hlavní, Nový Vestec, okres Praha-východ
14 000 Kč/měsíc