Jisté je, že zboží a služby, které jsou nyní zatíženy sníženou desetiprocentní sazbou DPH, zdraží. Otázkou je o kolik. Čistě matematicky zdražení vychází na 8,2 procenta. A jen málokterý obchodník bude ochoten ceny zachovat na úkor svého zisku. Byznys však nefunguje zcela mechanicky. „Je nutné počítat s tím, že obchody mohou změnit marže a lidé chování při změně daní,“ říká hlavní ekonom Patria Finance David Marek. Zejména tam, kde jsou marže poměrně nízké, zdražení přijde. Příkladem mohou být potraviny v obchodních řetězcích. Alternativou je další snížení jejich kvality. Tedy pokud je možné vůbec kvalitu pečiva a levných salámů či jogurtů ještě snížit. Léky, u kterých je poptávka nejméně citlivá na změnu ceny, by opravdu mohly zdražit o osm procent. Podobně to zřejmě skončí i v případě tepla, vody i veřejné dopravy, kde nefunguje konkurenční prostředí, a ceny se kalkulují na základě nákladů dodavatele. Naopak snížení základní sazby DPH z 20 na 19 procent se v cenách příliš neprojeví. Obchodníci se nebudou chtít vzdát lákavých „baťovských“ cen, jako je třeba 999 korun. Budou mít sice prostor ke snížení například na 990 korun, ale spíše ji nevyužijí. Pravděpodobnější je, že si potichu navýší marži.
Celkový dopad sjednocené 19procentní sazby DPH na cenovou hladinu však nebude nijak drastický. „Vzhledem k tomu, že by se měly měnit obě sazby daně, navíc opačným směrem, je těžké odhadnout dopad do inflace. Lze ovšem předpokládat, že se bude pohybovat mezi 1,5 a dvěma procenty,“ zmínil David Marek.
***
Kandidáti na zvýšení DPH
knihy, noviny a časopisy
živé a řezané květiny
pitná a užitková voda
tepelná energie
palivové dřevo
dětské pleny
dětské autosedačky
potraviny a nealkoholické
nápoje
léky a zdravotnické potřeby
zdravotní a sociální péče
vstupné do kin,
divadel a muzeí
odvoz komunálního
odpadu
veřejná doprava
a ubytovací služby
vstupné do zoo
a botanických zahrad
vstupné na sportovní akce
19 procent
10 procent
ŠIMON / LN