Úterý 2. července 2024, svátek má Patricie
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Masivní odliv reklamy ublížil televizím

Česko

Trh s televizní reklamou se loni propadl o třetinu * Televize přišly o miliardy * ČT už vypsala zakázku na poradenství za 23 milionů

PRAHA Obrovský propad příjmů z reklamy, nespokojení zaměstnanci hrozící stávkami, zpoždění důležitých zákonů. Tak vypadá „reality show“ českých televizních stanic, na které se valí jeden problém za druhým.

Podle mediální agentury OMD se jen loni trh s televizní reklamou propadl téměř o třetinu, a majitelé televizí tak přišli o tři miliardy korun. Přinejmenším o další miliardu by pak měli přijít i letos.

Veřejnoprávní Česká televize ostatně včera zveřejnila zakázku na poradenské služby v ceně 23 milionů korun. Ze zadání vyplývá, že tak chce řešit především svoje finanční problémy. Doba trvání zakázky je tři roky, každý rok tedy chce televize načerpat rady za téměř 8 milionů. „Předmětem veřejné zakázky je poskytnutí poradenských služeb v oblasti ekonomického poradenství, strategického řízení, účetnictví a evidence majetku, závazků, daní a v dalších oblastech napomáhající zadavateli ke zvyšování výkonnosti, zvyšování kvality, snižování nákladů a eliminaci rizik,“ uvádí dokumentace zakázky v Informačním systému o veřejných zakázkách. Nabídky mají uchazeči posílat do konce dubna.

„Ta zakázka byla zadána ve vztahu k restrukturalizaci, která je nyní na svém počátku,“ komentoval to tiskový mluvčí televize Ladislav Šticha.

Product placement je ve skluzu Všechny televize působící v Česku navíc už několik měsíců marně čekají na schválení zákona, který jim umožní zavést takzvaný product placement. Peníze z umisťování výrobků do programů měly do jejich rukou původně proudit už na konci prosince, nakonec se ale nedočkaly ani v únoru a dojednané smlouvy musí dál odkládat.

„Jsme připraveni tak, že jakmile bude zákon schválen, mohou jít připravené programy do výroby. Zájem firem je nadstandardní, máme řadu zájemců, kteří na schválení čekají,“ uvedl marketingový ředitel TV Barrandov Janis Sidovský.

Televize by si přitom touto cestou mohly alespoň částečně vynahradit pokles zájemců o reklamu, který tlačí i na jejich ceny.

„Ceny reklamy jsou sice pro celou ekonomiku málo podstatné, ale indikují, nakolik se manažeři domnívají, že má smysl podporovat poptávku. V únoru poklesly meziročně téměř o 8 procent. I zde tedy vládne pesimismus,“ řekl Vladimír Pikora, analytik společnosti Next Finance.

Pro televize to především znamená, že musí šetřit. „I naše údaje potvrzují, že trh klesl asi o 30 procent. Samozřejmě se nás ten pokles dotkl a museli jsme se s ním vyrovnat. Například jsme neuskutečnili některé pořady. Nicméně zrovna pro nás bylo všechno plus, protože jsme začínali s nulou,“ popsal stav za nedávno spuštěnou TV Barrandov Sidovský.

Šetření se nelíbí zaměstnancům Úsporné plány, které si vynucuje výrazný propad příjmů, však zase narážejí na nelibost zaměstnanců. Nedávno se například objevily informace, že vedení Novy pohrozili výstražnou stávkou její krajští zpravodajové. Zpravodajům se totiž snížil paušální pat i příplatky za jednotlivé živé vstupy. Namísto peněz se jim však prý dostalo důrazného upozornění, že jejich místa mohou kdykoli obsadit jiní, a pokud se jim situace nelíbí, mohou odejít.

Další nepotvrzené zprávy se objevily ve spojitosti s TV Barrandov, kde údajnou stávkou hrozili dabéři. Českou televizi má zase jen do konce března opustit 120 zaměstnanců. Úsporné plány znamenají také konec štábu v Bruselu a zpravodaje ve Vídni.

Na rozdíl od komerčních stanic nicméně příjmy České televize z reklamy neputují do rozpočtu, ale na podporu kinematografie a procesu digitalizace. Tyto oblasti tak přijdou o stovky milionů korun.

Autor:

Rozdáváme plenky pro citlivou pokožku ZDARMA
Rozdáváme plenky pro citlivou pokožku ZDARMA

Hledáte pro svá miminka spolehlivou ochranu a chcete, aby se cítila jako v bavlnce? Nyní máte jedinečnou příležitost zapojit se do testování nových...