„Je zde skutečně velká koncentrace unikátních technických kousků,“ řekl ČTK včera po inspekci přímo na mostě šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík.
Stavbu, jejíž součástí je ocelový most u Slavičího údolí mezi pražským Radotínem a Lochkovem a čtyři kilometry tunelů, prý jezdí obdivovat zahraniční experti. Řidiči se po ní poprvé projedou už příští rok.
Včerejší inspekce ovšem neproběhla hladce. „Jinak teda, pánové, tu máte bordel,“ vytkl Brunclík podle ČTK stavebníkům u portálu jednoho z tunelů. Dodal, že podobný nepořádek by se dal tolerovat pouze při stavbě na Sibiři.
Nový most bude součástí jižní části takzvaného pražského okruhu, tedy dálničního obchvatu kolem Prahy. Ten spolu s rozestavěným vnitřním okruhem má ulevit zahuštěné pražské dopravě s nekonečnými kolonami aut. Pro pražský magistrát jsou vnější a vnitřní okruh zaklínadlem, jímž chlácholí nespokojené řidiče. Někteří dopravní experti varují, že pokud se zprovozní vnitřní okruh a obchvat nebude, doprava v Praze může ještě více zhoustnout.
Nyní tyto obavy dostávají reálné obrysy. Všechno totiž nasvědčuje tomu, že dokončení pražského okruhu je v nedohlednu. A to kvůli škrtům nové vlády ve financích pro ministerstvo dopravy.
Ohroženo je celkem 300 dopravních staveb „Jižní část obchvatu dokončíme, na tu peníze budou i díky spoluúčasti evropských fondů. Kvůli finanční tísni nemůžeme začít stavět severozápadní část kolem Suchdola, i když je to naše priorita,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Celková délka okruhu má být 83 kilometrů. Hotovo je však pouze 17 kilometrů.
Podle Ředitelství silnic a dálnic nelze na další úseky obchvatu využít peníze z evropských fondů. „Je to proto, že varianta přes zastavěné území Suchdola a Chaber nedodržuje evropský předpis o trasování. Tato část obchvatu bude totiž součástí transevropské dálniční sítě,“ řekl starosta Suchdola Petr Hejl. Obchvat kolem Prahy je jedním ze 300 projektů, jež jsou ohroženy. Z toho 80 z nich je podle Ředitelství silnic a dálnic těsně před zahájením. Započaty nebudou, nejsou na ně peníze. Ministru dopravy Gustávu Slamečkovi se tento týden nepodařilo přesvědčit kolegy ministry, aby na dopravní stavby přidali desítky miliard korun.
***
„Kvůli finanční tísni nemůžeme začít stavět severozápadní část kolem Suchdola“