Pondělí 1. července 2024, svátek má Jaroslava
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Muži řeší výsledek, ženy vztahy

Česko

Některé obory ve ztížené ekonomické situaci tolik netrpí. Společnost Oriflame, která se věnuje přímému prodeji vlastní kosmetiky formou síťového marketingu, zaznamenává podle svého ředitele Miroslava Kopřivy během krize zvýšenou poptávku.

Jmenuje se Miroslav Kopřiva, ale i při oficiální komunikaci používá slovo Mirek. „Náš byznys je neformální, takže směle volím domáckou verzi jména,“ říká ředitel společnosti Oriflame pro Českou republiku. Neformální, „přátelský“ přístup je po pravdě základním znakem řady společností působících v síťovém marketingu. Tento způsob marketingu se vyznačuje tím, že se zákazník může po případném zaškolení sám stát dalším prodejcem výrobku, který odebírá od firmy, případně ze svých zákazníků rekrutuje další prodejce. Jde o oblast, která zvlášť v 90. letech vyvolávala na českém trhu nemalé diskuse: jednak proto, že některé firmy používaly při získávání zákazníků až náboženské projevy, jednak tím, že síťový nebo jinými slovy multi-level marketing často vedl zrekrutované prodejce k tomu, aby si první zákazníky dělali ze své rodiny a osobních přátel. Řada výrobků navíc neměla deklarované schopnosti.

Miroslav Kopřiva tuto éru ještě pamatuje - do Oriflame nastoupil v roce 1995 a k problematické pověsti síťového marketingu podotýká, že to byl jeden z důvodů, proč se jeho firma stala v 90. letech jedním ze zakládajících členů Asociace osobního prodeje. „Asociace má ve stanovách zakotveno dodržování etických principů, stanovených světovou federací. Všichni její členové před přijetím procházejí zkušební dobou, během níž se zjišťuje, zda všechny principy plní,“ tvrdí Kopřiva.

Krize jim svědčí Současné období, kdy většina manažerů hovoří spíš o stagnaci nebo eventuálním poklesu, oblasti přímého prodeje možná spíš pomáhá. „Do funkce ředitele jsem nastupoval po mimořádně úspěšném roce 2007, kdy náš obrat meziročně vzrostl o 25 procent. Za prvních šest měsíců letošního roku rosteme o třináct procent a naším cílem je tyto výsledky překročit,“ prohlašuje sebevědomě Kopřiva. Netají se přitom tím, že na současném zvýšeném náboru nových prodejců se odráží i to, že větší počet lidí než dříve přichází o zaměstnání a hledá si novou práci nebo příležitost. „Tento efekt vidíme. Víc nezávislých poradkyň a poradců nabíráme možná i proto, že v době, kdy banky nejsou ochotny půjčovat, využívají lidé toho, že si u nás mohou vydělat bez velkých vstupních investic. Na nákup našeho zboží jsme totiž ochotni poskytnout až dvacetitisícový úvěr,“ říká ředitel Oriflame. I loni, kdy se už začínala projevovat nepříznivá ekonomická situace, obrat jeho firmy na českém trhu rostl. „Máme z toho radost, ale není to zadarmo. Lidé v porovnání s předchozími lety začali víc zvažovat útraty, takže jsme museli reagovat vyšší nabídkou novinek v našich katalozích. Nárůstu jsme nedocílili jen rozšířením prodejního týmu, ale také jeho vyšší aktivitou. Naše poradkyně teď podávají víc objednávek než dřív. Díky tomu plníme náš obchodní plán.“ Stál o samostatnost Miroslav Kopřiva absolvoval Provozněekonomickou fakultu Vysoké školy ekonomické. Po vojně nastoupil začátkem 90. let do agentury Rapid, což byla jedna z mála společností, které se u nás už v době socialismu věnovaly na centrální úrovni reklamě. Odtud poměrně brzy přešel do auditorské firmy, ale i zde si po třech měsících uvědomil, že takovou práci dělat nechce. „Chtěl jsem do firmy, která dává člověku samostatnost. Nechtěl jsem být jen účetním nebo auditorem, ale tím, kdo ovlivňuje podnikání společnosti,“ říká Kopřiva.

V roce 1995 uviděl v novinách inzerát Oriflame. Původem švédská firma hledala slovy Kopřivy novou partu do finančního oddělení. „Její výrobky jsem znal, takže jsem se přihlásil. První pohovor byl zajímavý - všude kolem to vonělo a kolem mě pobíhalo plno děvčat,“ vzpomíná. Na ženský kolektiv je ale zvyklý: „Doma mám taky čtyři ženský, takže si jdu občas vyčistit hlavu na pivo,“ směje se.

Také v Oriflame začal Kopřiva jako účetní, ale brzy se posunul dál - rok po nástupu se stal hlavním účetním, od roku 1999 zastával pozici finančního ředitele a zodpovídal i za personální politiku. V roce 2006 převzal i funkci marketingového ředitele a kromě financí a personalistiky byl zodpovědný i za strategickou koncepci. „Když jsem už pracoval jako finanční ředitel, zajímala mě také oblast lidských zdrojů. Vzal jsem si ji pod sebe a dal jsem jí řád a strukturu, začal dělat provozní mítinky a plán školení pro jednotlivá oddělení. Když se pak uvolnilo místo marketingového ředitele, projevil jsem o tuto práci zájem a dělal rok a půl i marketing. To bylo hektické, ale neuvěřitelně kreativní období.“ S Terezou Maxovou V té době totiž začala společnost víc investovat do reklamy a rozšířila také svou spolupráci s modelkou Terezou Maxovou, jejíž nadaci podporovala od roku 2002. „Pět let jsme se vzájemně oťukávali a v roce 2007 jí dali návrh, zda se nechce stát naší tváří. Tereza Maxová nabídku s potěšením přijala a naše spolupráce pokračuje až do současnosti. Toto spojení výborně zafungovalo, zákaznice i poradkyně ho oceňují,“ říká Kopřiva.

Do manažerského týmu Oriflame patří kromě něho ještě dvě ženy a dva muži: marketingová a obchodní ředitelka a provozní a finanční ředitel. „Jsem rád, že máme tým oboupohlavní, protože to přináší velké výhody. Mužské myšlení je totiž orientované na výsledek, myšlení žen se zase zaměřuje víc na mezilidské vztahy. A my potřebujeme oboje,“ tvrdí ředitel.

***

MIROSLAV KOPŘIVA Rodina: Ženatý, tři dcery ve věku osmnáct, devět a sedm let. „Jakožto pracovník kosmetické firmy jsem doma populární.“ Auto: Volvo V 70 Oblíbená hudba: „Mám rád swing, jazz, soul, kvalitní pop music i latinu. Hudbu rád poslouchám i provozuju, hraju na trumpetu.“ Volný čas: „Cyklistika, když mám čas, tak si zajdu i na golf. Ze společenských zájmů mohu zmínit ochutnávky vína, mám rád bílé.“ Oblíbená dovolená: „Cestování za kulturou.“

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor:

Rozdáváme kapky pro spokojená bříška ZDARMA
Rozdáváme kapky pro spokojená bříška ZDARMA

Hledáme 40 maminek, které s námi otestují probiotické kapky Kendamil. Tyto kapky jsou speciálně navrženy pro péči o střevní mikroflóru vašich...