Čtvrtek 27. června 2024, svátek má Ladislav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Na nádraží vzniká obchodní zóna

Česko

PRAHA Kolem vysoké dřevotřískové ohrady, která už osm měsíců zabírá zhruba třetinu spodního vestibulu Hlavního nádraží, proudí davy cestujících. Ohrada je tak pro lidi jediným důkazem, že se největší pražské nádraží opravuje. Nevědí už ale, co za bariérou vzniká a jak jsou dělníci po více než půlroční práci daleko.

Návštěva Lidových novin za ohradou začala ve stylu známé scény z filmu Na samotě u lesa, kdy majitel mlýna vypráví poutavý příběh o tamním vodníkovi, přičemž mu není kvůli rachocení strojů rozumět ani slovo. Stejně marně poslouchám i já mluvčího investora Grandi Stazioni Martina Hamšíka, který povídá o budoucnosti nádraží. Místo něho slyším jen ustavičné bušení kladiva do traverzy.

„Vidíte ocelové konstrukce, na které se budou montovat skleněné pláty. Bude to základ budoucí obchodní pasáže," opakuje Hamšík svou větu poté, co hluk ustane, Padesátitunová páteř budoucího jednopatrového skleněného ostrova uprostřed nádraží vyplňuje většinu ohrazeného prostoru. Asi uprostřed jsou železné schody do patra. Obchodní pasáž povede v ose haly nádraží od vstupu až ke kolejišti. „Nebudou tu jen obchody, chceme tady také například banku a další provozovny, které lidi na nádraží uvítají," pokračuje Hamšík. Přední část obchodní zóny je společně s rekonstrukcí sociálního zařízení a zázemím Českých drah první etapou rekonstrukce nádraží. Dělníci by ji měli kompletně dokončit na konci roku.

V další rozsáhlejší etapě, která začne ihned poté, se investor pustí do levé půlky nádraží, kde bude všechno jinak. Pokladny se přesunou do sníženého přízemí, kde je nyní úschovna zavazadel. Na stejném místě bude i ČD centrum, tedy jakási informační kancelář Českých drah. „Odbavovací prostor bude vypadat jako na letišti. Prodejci jízdenek budou sedět vedle sebe u dlouhého pultu," popisuje budoucí vzhled pokladen Hamšík.

„chceme světlé a čisté nádraží, kde nebudou žádná zákoutí. Pak se tu nebudou scházet ani bezdomovci. Dnes je to tu takové temné a stísněné," říká Hamšík a dívá se k černému stropu. Oprava nádraží za téměř jednu miliardu korun tak spočívá i v tom, že se tu kompletně vybílí. A to nejen zdi a stropy, ale i prostranství. Zmizí totiž všechny stánky, protože nakupovat se bude jen v prostřední obchodní zóně.

„Jde nám o to, aby lidé nechodili na nádraží, jen když někam jedou, ale aby si sem přišli i nakoupit. Tak je tomu ostatně na římském nádraží Termini, které jsme také rekonstruovali," říká Martin Hamšík z Grandi Stazioni.

Autor: