Čtvrtek 4. července 2024, svátek má Prokop
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Nápadnějších 18 cm nad zemí

Česko

Audi bylo jednou ze značek, která stála u zrodu zvýšených kombi, jež jsou mezistupněm mezi běžnými osobními vozy a automobily segmentu SUV. Novinkou, za jejímž volantem jsme mohli strávit několik stovek kilometrů na silnici i na zablácené off-roadové trati, je model Audi A4 Allroad Quattro.

Od standardního kombi modelu A4 je tato dobrodružněji pojatá verze poznat na první pohled podle nelakovaných spodních částí nárazníků a prahů, stejně tak jako podle masivnějších lemů blatníků. Upraven byl samozřejmě také vzhled přední i zadní části.

Automobil stojí na kolech s vyššími bočnicemi a společně s novými tlumiči byla jeho světlá výška zvýšena až na 18 centimetrů. To je mimochodem stejně jako například u Škody Octavia Scout, ale také u Hondy CR-V.

Větší výška je samozřejmě přínosem pro průchodnost terénem a umožňuje bezproblémový pohyb po běžných polních či lesních cestách. Mimo zpevněné cesty je největším omezením dlouhý rozvor kol a poměrně dlouhé převisy karoserie, které se projeví při přejezdu větších terénních zlomů.

Tato novinka ale není koncipována jako terénní automobil a ze zkušeností s větším modelem A6 Allroad je možné říci, že většina majitelů těchto vozů je používá především na běžných silnicích. Důvodů pro to je hned několik. Praktická zkušenost s vozem ukázala, že o 37 milimetrů zvýšená karoserie nabízí snadnější nastupování a vystupování, což mnoho lidí jistě ocení. Vyšší 17palcové pneumatiky s rozměrem 225/55 (na přání je možné mít 18palcové obutí 245/45) účinněji tlumí nerovnosti silnice a tím přispívají k většímu komfortu.

Jaksi přirozeně se očekává, že tento automobil je standardně vybaven pohonem všech kol. Jedná se o typické řešení Audi s mechanicky samosvorným diferenciálem Torsen, jenž rozděluje točivý moment motoru v poměru 40 ku 60 ve prospěch zadní nápravy. Vyšší stavba karoserie nemá v běžných rychlostech na jízdní vlastnosti takřka žádný vliv. Při dynamičtějším pohybu jsou samozřejmě trochu znát větší sklony k naklánění, ale stabilita je na velmi vysoké úrovni. To platí také pro jízdu přímým směrem i ve vysokých rychlostech.

K dispozici jsme měli základní zážehový model s motorem 2,0 turbo o výkonu 211 k a dvouspojkovou automatickou převodovkou. Projev této verze byl příjemně svěží, motor se vyznačoval nízkou hlučností i kultivovaností. Občas bychom ocenili rychlejší reakce převodovky, její nastavení ale bylo dalším z ukazatelů spíše poklidného zaměření tohoto vozu.

To platí i přesto, že testovaný vůz byl vybaven možností nastavení změny projevu. Mezi komfortním a sportovním naladěním nebyly v tomto případě rozdíly příliš velké. Audi si pro tento model samozřejmě připravilo i další vznětové motory. Konkrétně se jedná o dvoulitrový čtyřválec a třílitrový šestiválec.

Autor: