Sobota 6. července 2024, Den upálení mistra Jana Husa
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Největší zájem je teď o obchodní zástupce

Česko

PRAHA Prodeje klesají a firmy hledají, jak přesto zvýšit nebo alespoň udržet prodeje. Mezi nejnabízenější pracovní místa se proto nyní vyhouply pozice v obchodě a prodeji. Podniky hledají především obchodní zástupce.

Jenže i přes rostoucí nezaměstnanost není jednoduché taková místa dobře obsadit. „Pořád bojuju s tím, abych našla dobrého obchodního zástupce. I dnes je skutečně velký problém najít obchodníky. Není to práce pro každého, musí umět prodat,“ stěžuje si Kateřina Kožoušková z firmy Interactstyle, která prodává zařízení pro interaktivní reklamu.

Administrativa byla odsunuta na druhou příčku Podle statistik pracovních portálů práce.cz a jobs.cz v listopadu zájem o uchazeče na pozice v obchodu a prodeji vzrostl a nabídky práce v tomto oboru tak tvořily téměř 22 procent všech inzerátů.

Oproti tomu pracovní nabídky v rámci administrativy, které tradičně žebříčky co do počtu vedou, se dostaly na druhé místo a tvoří jen přes šest procent veškerých inzerátů. „Logicky letos, a ještě navíc před Vánocemi, firmy hledají nové klienty nebo lokality. Roste tlak na růst odbytu. Firmy potřebují prodávat, a proto hledají schopné lidi,“ říká Jana Skalová ze společnosti LMC, která pracovní portály provozuje.

Podle firem, které obchodní zástupce shánějí, jsou nároky na pozice v obchodu a prodeji vysoké. „Skutečně dobří obchodní zástupci se těžko hledají. Měli by být spolehliví, komunikativní a mít dobrý tah na branku,“ upozorňuje Jan Neubauer, který sháněl do své firmy obchodního zástupce pro prodej vína do gastronomie a vinoték. Výdělek obchodních zástupců ve většině případů závisí na tom, kolik zboží se jim podaří prodat. „Nesmí být líní, musí obcházet obchody a improvizovat,“ dodává Kožoušková.

Podle firem se o takovou práci nejčastěji ucházejí mladí lidé, nebo naopak ti, kteří už jsou dlouho bez práce a chtějí zkusit takřka cokoli. „Typická pro tuto oblast je obrovská fluktuace. Těžko se totiž pozná, komu ta práce půjde,“ vysvětluje Jiří Halbrštát z personální společnosti Manpower.

Graf

Nejčastěji nabízená pracovní místa

(procenta z celkového počtu nabídek)

Listopad 2008

Administrativa 18,1

Prodej a obchod 9,3

Logistika 6,7

Bankovnictví 4,3

Ekonomika 4,2

Listopad 2009

Prodej a obchod 21,6

Bankovnictví 7,5

Administrativa 6,3

Ekonomika 5,9

IT 4,4

zdroj: statistiky pracovních portálů LMC jobs.cz a práce.cz

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!