Čtvrtek 27. června 2024, svátek má Ladislav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

O mosty pečujeme jako o oko v hlavě

Česko

„Nejsou stavby, které mám více či méně rád. Některé ale dávají firmě větší šanci se zviditelnit nebo vyčnívají technicky či vizuálně nad jiné,“ říká Martin Doksanský, generální ředitel firmy SMP.

Ta se v poslední době dostala do povědomí veřejnosti hlavně díky rekonstrukci Karlova mostu, ale pracuje i na desítkách dalších staveb.

Karlův most není ani největší, ani ekonomicky nejzajímavější zakázkou společnosti SMP, věnující se hlavně mostním, ale také podzemním, vodohospodářským a průmyslovým stavbám. Přesto je podle Martina Doksanského jednoznačně nejvýznamnější stavbou, kterou firma realizuje. „Vezmu-li pohled společenský i ryze odborný, významně nás nepřekvapilo nic, počítali jsme s tím, že zájem laické, odborné i politické veřejnosti bude mimořádný,“ říká Doksanský. Přesto je patrné, že jej rozladil spor z července letošního roku, kdy stavbaře obvinil bývalý zastupitel Prahy 1 Vladimír Hruška, že rozbíjejí kameny Karlova mostu sbíječkou, a navíc je bez evidence vyvážejí. „Je to absolutní lež. Sbíječky jsme použili proto, že most v jistých částech jinak rozebírat nelze, na čemž se podepsala zejména nešťastná generální oprava v 70. letech. Některé kameny tehdy nahradily dvě desky vyplněné cementovým blokem. Zvenku to vypadá jako kámen, ale uvnitř je to úplně jiný materiál, který jinak než sbíječkou nerozpojíte. Žádný kámen se nevyhodí, všechny se číslují, evidují a ukládají do speciálního skladu. Má to velmi přísný dohled,“ vysvětluje Doksanský. Do sporu nicméně coby ředitel nijak nevstupoval. „Řešil to náš mluvčí ve spolupráci s magistrátem. Nemám snahu zasahovat do detailů každé zakázky. Znám její ekonomický vývoj v každém měsíci a dozvídám se prostřednictvím porad o všech zásadních problémech. Většinou to jsou pro mě informace, které přijmu a sleduji, nemusím do jejich řešení vstupovat. Spíš se snažím zaměřit na rozvoj firmy pro příští období, ať už jde o nové zakázky, nebo personální obsazení. Tomu se věnuji především.“

Otec Martina Doksanského pracoval jako geodet, takže prostředí staveb bylo dnešnímu generálnímu řediteli blízké odmala. Otcovy připomínky také dodnes reflektuje i jako stavař. „I když je táta v penzi, pořád se zajímá o to, co se děje, a umí být hodně kritický. Je to perfekcionista. Když je něco o milimetr vedle, než by mělo, tak mu to hodně vadí a má chuť to předělávat. Já se snažím dívat na věci víc z nadhledu,“ říká Doksanský. Kritiku však podle svých slov slyší od otce spíš při práci na chalupě, k firmě kritické připomínky nemá. „Myslím, že po technické stránce neexistuje stavba, kterou bychom odevzdali nepovedenou. Trochu jinak se to má se stavbami po stránce ekonomické – tam jich je pár, které jsou nám trnem v oku, a na ně pak vzpomínky nejsou tak radostné,“ říká Doksanský.

Sám začal na stavbách po absolvování Stavební fakulty ČVUT jako asistent stavbyvedoucího a postupně se vypracovával. Od roku 1986 pracoval ve společnosti Vodní stavby, kde prošel pozicemi od stavbyvedoucího až po ředitele divize. V roce 2000 se stal ředitelem firmy Skanska IS, která se stala jedním z prvních tykadel švédského stavebního koncernu na českém území. Se Švédy se rozloučil v pozici zástupce obchodního ředitele divize v roce 2002, kdy se zúčastnil konkurzu na generálního ředitele firmy SMP a zvítězil. „Jak do Skansky, tak i do SMP za mnou postupně přišli lidé, se kterými jsme se potkali ještě ve Vodních stavbách a od té doby dělali spolu. Nešlo ale o žádné násilné změny, hodně se opírám o zkušené pracovníky, kteří historicky vzešli z firmy SMP.“

Hlavní vizitkou společnosti SMP jsou i nadále mostní stavby a firma o ně podle Doksanského „pečuje jako o oko v hlavě“. „V současné době tvoří mosty asi 40 procent objemu našich zakázek. Nechceme, aby to bylo méně, i do budoucna s nimi počítáme jako s nejzásadnější složkou naší činnosti. Ale také v ostatních oborech, ve kterých působíme, jsme vnímáni jako hráč, který má zkušenosti a zázemí a musí být brán v potaz.“ Zakázky zná z hlavy Firma má pět divizí s vlastními řediteli, náměstky a vedoucími středisek, do jejichž kompetencí Doksanský nevstupuje, nicméně důležité zakázky je i tak schopen vyjmenovat okamžitě z hlavy. „V dopravních stavbách se podílíme na výstavbě rychlostní silnice R6, kde se v současnosti realizují dva úseky a za týden bude zahájen třetí. Jsme také lídrem sdružení na stavbu tříkilometrového dálničního přivaděče Prosmyky u Litoměřic, kde vzniká krásný dlouhý železobetonový most přes Labe. Na dálnici D47 na Moravě stavíme most přes Husí potok a chystáme mosty na dálnicích D8 a D3. Opravujeme Karlův most a stavíme most přes Berounku v rámci vnějšího pražského okruhu. Hezká práce je také sanace a rekonstrukce barokního mostu ze 17. století ve Žďáru nad Sázavou. Stavební divize podzemních prací teď spolupracuje na stavbě letenského tunelu v rámci vnitřního pražského okruhu. Z vodohospodářských staveb dokončujeme stavbu Klatovy – čisté město, což je rekonstrukce klatovské kanalizace a vodovodů, děláme na úpravně vody Souš, která je zásadní pro zásobování Liberecka pitnou vodou, a rekonstruujeme čistírny odpadních vod ve Varnsdorfu a v Lounech. S Ústím nad Labem a s Prahou spolupracujeme na protipovodňové ochraně, v Ústí jde o oblast Střekova, v Praze o Zbraslav. Naší největší stavbou je v současnosti rekonstrukce elektrárny Tušimice, jejíž část realizujeme pod vedením firmy Škoda Praha Invest.“

Zhruba třetinu klientů firmy tvoří státní instituce, třetinu kraje, obce a samosprávné organizace a zbylou třetinu soukromí investoři typu zmíněné Škody Invest Praha. Dělají nám radost I když Doksanský podle svých slov nechce mít žádnou stavbu raději než jinou, rád vzpomíná na rekonstrukci celodřevěného krytého mostu v Radošově na Karlovarsku. „Ten most je původně z doby Karla IV., rekonstruovali jsme ho před pěti lety. Byla to zakázka asi za 15 milionů, nijak velká, ale krásná. Velkou radost nám udělal taky lahovický most na výjezdu z Prahy na Strakonice nebo most přes Hačku na Chomutovsku, který patří k nejvyšším v republice a úžasně zapadá do horského rázu krajiny.“

***

MARTIN DOKSANSKÝ

Rodina: Ženatý, tři dcery. „Když trávím čas s rodinou, jsem vrcholně spokojen, ale přes týden na ni moc času nezbývá. Snažím se ale a téměř stoprocentně se mi daří rezervovat pro rodinu víkendy.“ Auto: Citroen C5 Oblíbená hudba: „Mám rád art rock a dixieland, líbí se mi taky klasické bigbíťácké kapely typu Queen, Police, Deep Purple a tak.“ Volný čas: „Máme mnoho kamarádů, takže o víkendech se nenudíme. Méně času bohužel zbývá na koníčky a sport, paradoxně víc se mi daří sportovat v zimě. Baví mě sálové sporty, hokej, tenis a v zimě na ně líp najdu prostor v pozdních hodinách.“ Dovolená: „Aktivní. Kupříkladu letos jsme strávili turistický týden v Tatrách, pak jsme letěli do Španělska a prožili čtrnáct dní střídavě u moře a cestováním po andaluských památkách. Moc rádi na to vzpomínáme.“

Autor:

Rozdáváme plenky pro citlivou pokožku ZDARMA
Rozdáváme plenky pro citlivou pokožku ZDARMA

Hledáte pro svá miminka spolehlivou ochranu a chcete, aby se cítila jako v bavlnce? Nyní máte jedinečnou příležitost zapojit se do testování nových...