Sobota 6. července 2024, Den upálení mistra Jana Husa
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

O starou lokálku propuká boj

Česko

Trať do Malé Morávky dostává šanci na přežití, ačkoli ji stát odepsal. Nadšenci ji chtějí převzít a zprovoznit, kritizují záměr státu trhat koleje.

MALÁ MORÁVKA Ministerstvo dopravy musí znovu rozhodovat o zrušení trati z Bruntálu do Malé Morávky. Úředníci lokálku odepsali, teď se ale objevili zájemci nejen o provoz vlaků na ní, ale dokonce o její celé převzetí. V prvním případě by stát musel dále platit údržbu kolejí, ve druhém by se pak celá trať stala soukromou.

Společnost Klub železničních cestovatelů oznámila, že hodlá letos na trati pravidelně provozovat dopravu. „Rozsah ještě upřesňujeme. V rámci produktu Morávecký motoráček ale počítáme i s tím, že bychom vypravovali přímé vlaky z Prahy,“ řekl LN zástupce KŽC Bohumil Augusta. Společnost provozuje dopravu na sedmi místech v Čechách, na Moravě pořádá zatím příležitostné jízdy. V Morávce připadá v úvahu provoz pro turisty, ale teoreticky i pravidelná doprava. K iniciátorům boje o trať patří Společnost přátel Muzea Kapličkový vrch. Ta chce, aby koleje zůstaly v provozu. „Projevili jsme zájem. Měl by to být impulz, aby stát trať před rušením nabídl zájemcům k provozu. Je tu důkaz, že zájem je, ale stát přesto přistupuje přímo k rušení,“ poznamenal jednatel sdružení Igor Hornišer. Proti zrušení trati se odvolala Morávka i Bruntál. Radní zdůrazňují, že není pravda, že nikdo nemá zájem o provoz.

Jednou z variant je, že by trať dále patřila státu a ten platil její údržbu. Právě proto ji ale Správa železniční dopravní cesty navrhla na zrušení – trať je drahá, nejezdí po ní pravidelné osobní ani nákladní vlaky. Poslední pravidelné osobní vlaky tam jely předloni, a to pouze v sezoně v pátek a o víkendu.

Další varianty jsou v tom, že by trať převzaly obce stejně, jako je tomu například v údolí Desné na Šumpersku. A třetí je odprodej. Cena je však nejasná. „Nesmí být tak vysoká, aby stát mohl říci, že není zájemce,“ podotkl Augusta. Vytrhání sedmnácti kilometrů kolejí by přitom opět státní pokladnu stálo až desítky milionů korun.

Ministerstvo dopravy bude muset o protestech rozhodnout v tzv. rozkladovém řízení, jehož výsledek musí stvrdit ministr Vít Bárta. Romantická železnice vede jesenickými údolími do Malé Morávky od roku 1901, aktivisté by chtěli první vlak vypravit ke 110. výročí železnice. Problém může být například v chybějícím zázemí. V Morávce železničáři například bývalou výtopnu zbavili kolejí a pronajali, pro vlaky by bylo třeba využívat zázemí v Bruntále nebo vybudovat nové.

Trať, na niž byly napojeny tři dnes nevyužívané vlečky, má sklon až úctyhodných čtyřicet promile a z vlaku se nabízely nádherné pohledy na Jeseníky a Praděd, což by ji mohlo činit turisticky atraktivní.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!