Čtvrtek 27. června 2024, svátek má Ladislav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Obce se bouří proti stavbě letiště

Česko

Hlavní město bude mít do dvou let další mezinárodní letiště. Vznikne z původně podnikového letiště Aero Vodochody.

PRAHA Středočeské obce ležící na sever od hranice Prahy se bouří. Z klidu je vyvedla zpráva, že v jejich blízkosti se už příští rok má začít stavět veřejné mezinárodní letiště, které má ročně odbavit 3,5 milionu cestujících. Denně má na letiště létat v průměru 141 letadel. Denně má být odbaveno průměrně 9 600 lidí.

Záměr v těchto dnech začíná nabývat reálných kontur. Začíná se veřejně projednávat studie EIA, která posoudí dopad stavby na životní prostředí. „Jsme kategoricky proti. Čísla, s nimiž ta studie pracuje, jsou podle nás poddimenzovaná. Ale i podle ní to bude mít závažný dopad na zdraví a život nejméně 3 200 lidí, z toho 614 to poznamená silně, “ prohlásil starosta obce Panenské Břežany Libor Holík.

V obci se podepisuje protestní petice. Lidé jsou navíc přesvědčeni, že stavba není ve veřejném zájmu, ale jde pouze o podnikatelský záměr soukromých subjektů. „Ovšem na náš úkor,“ dodává Holík. Podle závěrů studie bude mít intenzivní letecký provoz největší dopad na obyvatele obcí Dolany, Bašť, Zlončice a Panenské Břežany. Vedení Letiště Vodochody se protestů obcí nebojí. „Projekt jsme připravovali s tím, že bez problémů se to neobejde. To jsme věděli už dopředu. Navzdory všemu ale už počítáme s tím, že záměr projde,“ řekl včera LN ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur.

Letiště na sever od Prahy bude konkurencí ruzyňského letiště. V Ruzyni, kde za rok odbaví kolem třinácti milionů lidí, nevnímají Vodochody jako hrozbu. A to ani navzdory tomu, že letiště Vodochody slibuje nízkonákladovým leteckým společnostem a charterovým letům levnější ceny.

„Z našeho pohledu je naše nabídka pro letecké společnosti všech typů velmi atraktivní a konkurenceschopná. Nemáme tedy žádný problém se utkat s dalšími subjekty, přičemž máme velkou míru jistoty, že obstát na trhu bude pro další nově vznikající letiště velmi těžké,“ sdělila mluvčí společnosti Letiště Praha Eva Krejčí.

Přitom je jasné, že Praha vlastně druhé letiště nepotřebuje. Jde o čistě podnikatelský záměr společnosti Aero Vodochody. To připouští i jeho vedení. „Není to o tom, že by Praha potřebovala další letiště, ale jde o to, že další letiště se v Praze zkrátka uživí,“ řekl Kačur. Vodochodské letiště by podle něj mělo najít své místo v tom, že by vyplnilo díru na trhu. Měly by tu být zastoupeny především nízkonákladové letecké společnosti a levné charterové lety.

Přistávací dráha, která doposud sloužila jen jako zkušební a výcviková dráha společnosti Aero Vodochody, která vyrábí letadla, bude schopna pojmout i větší stroje typu Boeing 737 nebo Airbus 320. Nedávno byla totiž opravena.

Problém by neměl být ani se vzdušným prostorem. Nad Prahou je prý pořád ve vzduchu místa dost. „S Ruzyní se to netluče, některé letové dráhy by se sice asi mohly křížit, ale to je běžná věc. Rozhodně není ve vzduchu nijak přecpáno,“ doplnil Kačur.

Holík burcuje starosty okolních obcí, aby stavbu letiště nebrali jako předem hotovou věc. Obyvatele zase vyzve, aby demonstrovali před letištěm Vodochody. Klecany a další obce, kterým stavba nevadí, vyzve, aby opustily spolek obcí. Anebo byly solidární s většinou.

Autor:

Rozdáváme kapky pro spokojená bříška ZDARMA
Rozdáváme kapky pro spokojená bříška ZDARMA

Hledáme 40 maminek, které s námi otestují probiotické kapky Kendamil. Tyto kapky jsou speciálně navrženy pro péči o střevní mikroflóru vašich...