Čtvrtek 27. června 2024, svátek má Ladislav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Oprava Karlova mostu začíná

Česko

Dlouho odkládaná generální rekonstrukce Karlova mostu startuje. První etapa přijde na 222 milionů korun a potrvá zhruba tři roky.

PRAHA Pět let po povodních se Karlův most, jedna z nejcennějších středověkých pražských památek, konečně dočká rozsáhlé obnovy. Stavbaři a dělníci se vrhnou do práce na mostě už v pondělí.

Začne tím první etapa, při které stavbaři opraví mostovku a mostní zábradlí, položí nové inženýrské sítě a zároveň zlepší izolaci mostu, aby do něj nezatékalo. „Podle smlouvy s firmou SMP CZ, která vyhrála zakázku na opravu mostu, mají tyto práce skončit do 11. června 2010,“ uvedl primátor hlavního města Pavel Bém. První etapa bude stát celkem 222 milionů korun. Peníze město vydá ze svého rozpočtu. Více než osm milionů korun ze sbírky, kterou pro most po povodních v roce 2002 uspořádali občané, město už dříve použilo na zabezpečení podemletých pilířů.

Rozsáhlá rekonstrukce památky se protáhne na třináct let. Trvání druhé etapy prací, během níž bude opraven plášť mostu a poškozené kamenné kvádry budou nahrazeny novými, se totiž odhaduje na osm až deset let. Náklady na ni zatím nejsou známé.

Po celou dobu rekonstrukce zůstane most alespoň po jedné straně průchodný. I proto nebude po celou dobu prací na mostě vidět žádná těžká technika. „Celou stavbu budeme řídit přímo z hladiny Vltavy. Na řece budou trvale operovat dvě lodě, jedna se zázemím a stavebními buňkami, druhá s jeřábem, který bude snášet kvádry ze zábradlí mostu. Kromě toho budou různě připlouvat a odplouvat další lodě s materiálem a podobně,“ řekl Martin Doksanský, ředitel SMP CZ. Stavbaři začnou v pondělí pod Malostranskou mosteckou věží tou nejnáročnější částí stavby - výměnou kanalizace, která je uložena v hloubce asi šest metrů pod povrchem. „Poté postupně sundáme dlažbu z mostovky, sejmeme podklad a starou igelitovou izolaci. Tu nahradíme moderním nástřikem a překryjeme asfaltem. Pak položíme nové inženýrské sítě, na které přijde podklad z geotextilie a nakonec obnovená dlažba. Současně opravíme zábradlí mostu,“ popsal plánovaný postup prací Doksanský.

Práce by mohli zdržet archeologové z Národního památkového ústavu, kteří na ně budou po celou dobu dohlížet. „Při rozebírání mostovky žádné významné nálezy neočekáváme, pod ní jsou materiály ze sedmdesátých let minulého století, kdy se naposledy rekonstruovala. Při budování sítí ve větší hloubce ale možná narazíme na něco nového. Mohli bychom například objasnit způsob, jakým se na most ve středověku vstupovalo, například zda to bylo pomocí nějaké rampy,“ uvedl očekávání archeologů Jaroslav Podliska.

***

Opravy Karlova mostu

Nejstarší pražský most prošel ve své historii mnoha opravami, nejčastěji ho poškodily povodně.

2007 - Pozítří začíná nejrozsáhlejší oprava nejstaršího pražského mostu. Celkem bude trvat až 13 let a bude rozdělena do dvou etap. V první etapě, která bude stát více než 222 milionů, dělníci kompletně opraví mostovku, vymění dlažbu, inženýrské sítě a zábradlí. Ve druhé, náročnější a delší etapě, se pak postupně nahradí narušené kamenné bloky v plášti mostu za nové. Magistrát tvrdí, že po dokončení oprav nebude třeba na most po desítky let sáhnout. Kolik budou opravy stát, není zatím vyčísleno.

1978 - Dělníci dokončili poslední velkou opravu, na které pracovali od roku 1965; celá oprava tehdy stála 50 milionů korun a výrazně zpevnila celou konstrukci mostu

1892 - Byla dokončena oprava tří zřícených mostních oblouků, které dva roky předtím smetla povodeň; v dalších letech se pilíře postupně zpevňovaly

1794 - Povodně si vyžádaly opravy pěti těžce poškozených pilířů; tehdejší stavbaři most zpevňovali dřevěnými pilotami

1503 - Byla dokončena první a nejdéle trvající oprava mostu; začala už třicet let po jeho dokončení a táhla se 71 let

Autor: