Zástupci magistrátu i investora, jímž je Ředitelství silnic a dálnic, považují obavy za předčasné. Příprava stavby podle nich potrvá několik let. „Obchvat Olomouce kolem Chválkovic počítá nejen s přetnutím aleje, ale i s vybudováním vysokých valů kolem dálnice. To by znamenalo nejen její optické přerušení, ale i narušení všech dálkových pohledů na alej a svahy Svatého Kopečku,“ sdělila památkářka Jarmila Marková.
Ivan Rašťák z olomouckého magistrátu uvedl, že město je připraveno hledat ve spolupráci s památkáři nejvhodnější řešení. „Jsme ve fázi, kdy Ředitelství silnic a dálnic stavbu východní tangenty teprve připravuje. Při pohledu na mapu je přitom jisté, že pohledově tuto lokalitu stavba silničního obchvatu nepochybně nějak ovlivní,“ řekl Rašťák. Zdůraznil, že obchvat je pro východní část města nesmírně důležitý a případné spory o podobu silničních staveb mohou jeho realizaci nepříjemně brzdit.
Radní na základě petice obyvatel iniciovali změnu trasy východní tangenty tak, aby vedla dále od obydlí. S tím souvisí potřeba změny územního plánu města i Olomouckého kraje. Krajští zastupitelé by o ní měli rozhodovat ještě letos. „V tuto chvíli čekáme na změny územního plánu, pak se teprve může zpracovat investiční záměr. Příprava může být otázkou několika let. Památkářům jsme neposkytovali žádnou dokumentaci, nevím proto, z čeho jejich obavy vycházejí,“ uvedla náměstkyně ředitele olomoucké pobočky Ředitelství silnic a dálnic Hana Urbánková.
Alej vznikala v několika etapách v letech 1680 až 1752. Negativní vývoj pro ni začal po roce 1784, kdy císař Josef II. ukončil působení premonstrátského řádu na Hradisku. Spojnice od té doby chátrala a definitivně ji rozdělila železniční trať Olomouc-Praha v roce 1854. V roce 1866 nechali vojáci z obranných důvodů ničit ale v těsné blízkosti města a na přelomu 19. a 20. století pohltila alej u úpatí Svatého Kopečku stavba rodinných domů. Přesto je torzo aleje od roku 1999 kulturní památkou.
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Morava