Vodárny totiž začínají za potlesku ekologů a hygieniků přesvědčovat lidi o kvalitě svého hlavního produktu: pitné vody. „Prvním podnikům už jsme dodali speciální servis,“ potvrzuje Helena Koutná z Moravské vodárenské. Sklenice, karafy i skleničky na vodu ke kávě nesou logo koncernu Veolia, který zásobuje vodou na čtyři miliony obyvatel České republiky.
Původně se měla kampaň týkat všech vodáren sdružených v uskupení Sdružení oboru vodovodů a kanalizací (SOVAK), ale část z nich od ní ustoupila. Další navazují postupně.
„Je to trošku vychvalování vlastního zboží, ale je fakt, že kvalita vody v tuzemsku je často lepší než těch lahvovaných,“ říká ředitel Brněnských vodáren a kanalizací Miroslav Nováček. Poukazuje i na cenu - sklenice vody z vodovodu stojí několik haléřů, lahvovaná voda v restauraci často i více než dvacet korun. V zahraničí považují objednání vody z kohoutku za běžné, v tuzemsku takový požadavek podle zjištění reportérů LN a anket ekologů více než polovina restaurací odmítne.
Právě zisk je jedním z důvodů, proč zůstávají k vodě z kohoutků mnozí restauratéři zdrženliví. Na balené vodě vydělají několikanásobek kupní ceny: ta stoupne z pětikoruny na dvacet korun i více.
Nynější kampaň navazuje na předchozí čtyři roky starou. Sami výrobci balených vod ji zatím nekomentují. „Naší snahou je oslovit zákazníky především kvalitou minerálních a pramenitých vod Mattoni, Magnesia i Aquila,“ tvrdí Štěpánka Filipová ze společnosti Karlovarské minerální vody.
Více informací na straně 6