Čtvrtek 27. června 2024, svátek má Ladislav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Pivovarských restaurací přibývá

Česko

Značkové restaurace českých pivovarů se šíří do menších měst i do zahraničí.

Nejaktivnější jsou v tomto směru restaurace pražského Staropramenu a Pivovaru Černá Hora.

PRAHA Být součástí sítě značkových restaurací některého z českých pivovarů restauratéry láká. Připojují se tak do jejich franšízových programů. Budvarek, Potrefených hus, Pilsner Urquell Original Restaurantů či Černohorských restaurací postupně v Česku přibývá a celkově se počet značkových restaurací pomalu blíží ke stovce.

Pivovary tak mají k dispozici místo, kde může zákazník ochutnat úplný sortiment jejich piva včetně méně obvyklých speciálů. Provozovatelé restaurací pak musejí splňovat více či méně striktní kritéria, která pivovar pro své podniky předepisuje. Například Budějovický Budvar u svých Budvarek upravuje uniformy personálu, sortiment piva a povinně nařizuje určité položky na jídelním lístku. „Cenová politika pak závisí na majiteli restaurace,“ popisuje mluvčí Budvaru Petr Samec. Budvarek je zatím sedm. „Počátkem roku otevřeme další restauraci. Budvarky nabízejí kompletní sortiment pivovaru,“ dodal Samec. Staropramen, který s vlastním konceptem restaurací přišel v roce 1998, má už osmadvacet restaurací, pivních barů a sportbarů s logem Potrefená husa. „Z toho je šestadvacet v Česku a dvě na Slovensku. Letos otevřeme ještě dvě restaurace, v Nitře a v centru Gemini v Praze. Celkem bude letos Potrefených hus třicet,“ řekl LN mluvčí Staropramenu Pavel Barvík.

Sedmnáct restaurací Pilsner Urquell Original Restaurant pak už v Česku otevřel Plzeňský Prazdroj. Ten expandoval i do ciziny a nedávno otevřel další podnik ve švédském Malmö. „Ceny a sortiment jídla jsou plně v kompetenci provozovatelů,“ řekl mluvčí pivovaru Jiří Mareček.

Další české pivovarské skupiny se zatím své restaurace otevírat nechystají. „Neprovozujeme žádnou síť, je to ale jeden z našich plánů do budoucna,“ řekla LN mluvčí Heinekenu Kateřina Kašparová. Svou franšízu nemá ani K Brewery, která vlastní pivovary Klášter či Platan. „Podobný záměr ve vzdálenější budoucnosti ale nevylučujeme,“ uvedla mluvčí společnosti Barbora Burešová.

Značkové restaurace si oblíbily i menší pivovary. Například Litovel má tři značkové restaurace Litovel Klasik Restaurant v Olomouci, Vlašimi a v Konici. „Nejde o franšízy, ale restaurace musí dodržovat určité předepsané standardy. Chceme je dále rozvíjet a budovat další i ve vzdálenějších městech,“ řekl ředitel Pivovaru Litovel Miroslav Koutek. Aktivně si pak v tomto směru počíná Pivovar Černá Hora. „Černohorských restaurací je asi třicet,“ řekl ředitel a majitel pivovaru Jiří Fusek. Sám má s restauracemi i zahraniční ambice. „Černohorky máme na Slovensku i v Gruzii. Připravujeme tři v Rakousku, které chceme otevřít ještě letos, ale i v Číně a ve Vietnamu,“ prozradil LN Fusek.

***

Restaurací je už skoro sto Značkové restaurace v Česku provozuje Plzeňský Prazdroj, Staropramen či Budvar, ale i menší pivovary, jako například Litovel či Černá Hora. Obvykle fungují na základě franšízy, kdy se provozovatel smluvně zavazuje dodržovat koncept a určitá pravidla provozu restaurace.

Autor: