Čtvrtek 27. června 2024, svátek má Ladislav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Policie bourá čtyřikrát denně

Česko

Statistiky se nezlepšují: policisté loni zavinili 656 nehod, letos už přes 400 * Jízdu netrénují, stále se učí jen teorii

PRAHA Průměrně každých pět a půl hodiny nabourá někde v Česku policejní auto nebo motorka. A v téměř polovině případů může za nehodu přímo policista. Statistiky se navíc nijak přesvědčivě nezlepšují. Vysvětlení je zřejmě jednoduché: většina policejních řidičů neprochází o mnoho náročnějším kurzem, než nabízí autoškola.

Policisté za volantem loni způsobili celkem 656 dopravních nehod, v průměru jsou to tedy necelé dvě zaviněné havárie denně. Celkem ale policii loni přibylo 1551 nabouraných aut nebo motorek, tedy víc než čtyři vozidla denně. Do konečných statistik se totiž počítají i nehody, které zavinili jiní řidiči.

A letos na tom jsou zatím ještě hůř: za první půlrok zavinili příslušníci policie už čtyři sta nehod.

Policisté tak na jednu stranu moralizují a slibují řidičům tvrdé letní kontroly a tresty, neumějí si ale řádně ohlídat vlastní auta.

„Ta čísla jsou velmi problematická, protože se do nich zaznamenávají jakákoliv poškozená vozidla. Takže třeba i dopravní nehody za tisíc korun,“ hájí policejní řidiče ředitel dopravní policie Leoš Tržil.

Jenže statistika ukazuje, že stokorunových nehod v ní zase tolik započítáno není. Anebo jsou ty ostatní pro policii o to dražší.

Celková škoda za nehody, které loni způsobili sami policisté, se totiž za rok 2009 vyšplhala na dvacet osm milionů korun. V průměru tak jedna zaviněná nehoda vyšla policejní rozpočet na 43 tisíc. Pokud by tedy byla třetina nehod jen za pár tisíc, vycházejí zbývající dvě třetiny loňských zaviněných nehod zhruba na šedesát tisíc korun.

„Dopravní nehody u policistů jsou neporovnatelné s těmi běžnými. Riziko nehody je při výkonu služby mnohem vyšší. Někdy je způsobena i úmyslně - třeba když chtějí policisté zastavit pronásledované vozidlo,“ tvrdí mluvčí Policejního prezidia Jaroslav Ibehej.

Ovšem pro české policisty nemluví dobře ani srovnání se zahraničím. Například polští kolegové měli loni o 165 nehod méně, v předchozích letech byl rozdíl ještě větší. Nižší čísla nehod uvádějí i Slováci. Například v roce 2008 bourali slovenští policisté pětsetkrát méně než jejich čeští kolegové. Jejich statistiky jsou ale pro porovnání s českými zkreslené. Slovenská policie totiž před dvěma lety započítávala jen nehody, které přesáhly škodu 80 tisíc slovenských korun. Od loňského roku navíc započítává jen havárie nad sto tisíc.

Čeští policisté mají ještě jeden problém: nedaří se jim statistiky výrazně zlepšovat. Čísla sice meziročně občas klesnou, následující rok se ale zase šplhají nahoru.

Pokračování na straně 4

Dokončení ze strany 1

Například mezi rokem 2008 a 2009 se policistům podařilo počet zaviněných nehod snížit téměř o tři stovky.

Ovšem letos to zatím na další výrazné zlepšování nevypadá. Jen za polovinu letošního roku zavinili policejní řidiči 402 dopravních nehod. A pokud si nedají ve druhém pololetí větší pozor a budou bourat stejně často, vyšplhají se ve statistikách nad počty nehod v loňském roce.

„Pokud chceme zlepšit bezpečnost řidičů policie, musí je stát kvalitně trénovat,“ říká hlavní instruktor Polygonu v Mostě Jiří Patera.

Právě na autodrom do Mostu jezdí některé specializované složky policie nacvičovat třeba nebezpečnou jízdu v extrémních podmínkách. Většiny řadových policistů se ale taková školení netýkají. Podobně jsou na tom ovšem i hasiči. Jejich statistiky sice vypadají na první pohled dobře -například za minulý rok zavinili jen 79 dopravních nehod, některé další se teprve vyšetřují. Ovšem oproti policistům jezdí s mnohem menším počtem aut a další techniky. Zatímco policie vlastní téměř deset tisíc vozů, hasičský sbor jich má šestkrát méně - necelých čtrnáct stovek.

„Úroveň zkušeností v řízení není u hasičů o moc lepší. Nikdy třeba nebrzdili v zatáčkách, nejezdili z kopce a podobně. Učíme je to většinou pořádně také až u nás,“ říká Patera.

***

JAK SE POLICISTÉ UČÍ ŘÍDIT

Policisté musí každý rok projít osmihodinovým školením. Učí se ale ve studovnách pouze teorii, opakují zásady provozu či ovládání a údržbu vozidla. Praktická školení za volantem absolvují většinou jen lidé ze specializovaných útvarů.

Autor:

Rozdáváme kapky pro spokojená bříška ZDARMA
Rozdáváme kapky pro spokojená bříška ZDARMA

Hledáme 40 maminek, které s námi otestují probiotické kapky Kendamil. Tyto kapky jsou speciálně navrženy pro péči o střevní mikroflóru vašich...