Čtvrtek 27. června 2024, svátek má Ladislav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Policisté se učí řídit ve studovně

Česko

Havárie policistů - Většina policejních řidičů nemá o mnoho náročnější kurz, než nabízí běžná autoškola

PRAHA Řadový policista, který si při služebních školeních sedne za volant a vyzkouší si riskantní jízdu s majáčkem v praxi, musí být vyslovený klikař. Většina policejních řidičů se totiž na řízení auta připravuje v učebně, s knihou a pravidly silničního provozu v ruce.

Policie proškoluje na nebezpečné situace za volantem většinou jen členy specializovaných útvarů, jako je kriminální a dopravní policie či pohotovostní jednotka. Řadoví policisté se na takové kurzy dostanou jen výjimečně. „Občas se nám nabídne možnost, že můžeme policisty poslat třeba na školu smyku nebo podobně. Ale pravidelně takové akce nebývají,“ popisuje policejní praxi šéf územního odboru Ústí nad Labem Zdeněk Havlíček.

I řadovému policistovi se přitom může stát, že musí nasadit majáček a vysokou rychlostí projet městem na zásah. A podle odborníků chce taková jízda patřičnou zkušenost. „Nemůže to člověk umět, pokud se to někde nenaučí. Policisté třeba často neumí správně brzdit, natož třeba na mokré vozovce, drží špatně ruce a nohy, neumí se správně dívat,“ říká vedoucí instruktor Polygonu v Mostu Jiří Patera.

Všichni policisté se sice musí podle zákona školit každý rok osm hodin. Ovšem sedí při tom v učebně, opakují si zásady provozu, ovládání a údržbu vozidla nebo teorii řízení. Navíc takovéhle školení a věk přes 21 let v Česku stačí na to, aby mohl policista řídit auto i se zapnutým majáčkem, kdy jezdí většinou o dost rychleji, než je běžné. Praktickou jízdu v autě absolvují jen ti, kdo žádají o řidičský průkaz poprvé až u policie.

Například na Slovensku jsou pro řízení vozidel s právem přednostní jízdy mnohem přísnější pravidla.

„Řidič o takové povolení může žádat až po dvou letech praxe,“ potvrzuje mluvčí slovenského policejního prezidia Denisa Baloghová. Policista, který chce auto s majáčkem řídit, musí na zdravotní a psychologické vyšetření. Poté absolvuje praktický kurz náročných situací za volantem a v závěrečné zkoušce pak musí prokázat, že je dokáže zvládnout. „Povolení platí dva roky, poté se řidič podrobuje opakovanému výcviku,“ říká Baloghová.

Podobné zpřísnění pravidel by ale mohlo dorazit i do Česka. „Řidiči policie, hasičů či sanitek by měli mít zvláštní povolení, že mohou řídit vozidla s předností,“ říká poslanec VV a dopravní expert Stanislav Huml, který by měl na ministerstvu dopravy vést speciální komisi pro dopravní legislativu.

Instruktor Patera chce navíc prosadit, aby i řadoví policisté museli podle zákona absolvovat alespoň jednou za rok či dva den praktické výuky přímo za volantem.

„Chtěli bychom připravit praktický kurz alespoň pro ty, kteří nastupují k policii nově,“ slibuje šéf dopravní policie Leoš Tržil. Kolika lidí by se kurz mohl týkat a kdy by mohl začít, ale neumí říct. „Proškolit úplně všechny řidiče policie pro jízdu pod majákem ovšem není možné,“ pochybuje Tržil.

***

JAK BOURAJÍ POLICISTÉ

Dopravní nehody policejních aut celkem

Češi Slováci Poláci

2007 1774 966 1066

2008 1849 1152 1103

2009 1551 322* 1386

Dopravní nehody zaviněné řidiči policie

Češi Slováci

2007 881 341

2008 932 405

2009 656 108*

I. pol. 2010 402 -

Škoda na vozidlech

u nehod zaviněných

českými policisty

v milionech korun

2006 23,69

2007 23,98

2008 30,64

2009 28,27

* Slovenští policisté od začátku loňska evidují už pouze nehody se škodou nad 3990 Eur, tedy v přepočtu zhruba 100 000 českých korun

Školení policejních řidičů

Česko Policista, který má řidičské oprávnění, absolvuje každý rok osmihodinové teoretické školení, které je zakončené závěrečným testem. Prověřením schopností v praktické jízdě prochází pouze ti lidé, kteří u policie poprvé žádají o řidičský průkaz. U specializovaných útvarů, jako je kriminání policie, dopravní policie nebo pohotovostní jednotky, se provádí kurzy řízení v krizových situacích.

Slovensko Každý řidič Slovenské policie musí absolvovat základní výcvik řízení motorového vozidla. Po dvou letech praxe může pak teprve žádat o roz- šíření oprávnění na řízení vozidel s právem přednostní jízdy, tedy s modrým majáčkem. Součástí je zdravotní a psychologické vyšetření, na základě doporučení lékaře pak i teoretická či praktická příprava. Praktický kurz končí zkouškou řízení v provozu za použití majáčku. Povolení se musí obnovovat každé dva roky.

Autor:

CEBYT Krkonoše s.r.o.
Administrativní správce nemovitosti

CEBYT Krkonoše s.r.o.
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 30 000 - 50 000 Kč