SOS monitorovalo deset telefonních čísel, která byly uvedena v inzerátech nabízejících nebankovní úvěry, přičemž šest z nich odkazovalo žadatele na placenou linku s minutovým tarifem 95 korun. Informace o ceně byla přitom sdělena až jako poslední.
„Tento výsledek nám vyrazil dech. Zejména počet linek, které nabádají spotřebitele žádající o úvěr, aby volali na linku s tarifikací 95 korun za minutu. Následně spotřebitel může provolat i několikatisícové částky,“ řekl právník SOS Jiří Žůrek.
Na většině čísel byl automat Na šesti telefonních číslech se ozval automat, který zájemce o nebankovní půjčku odkázal na placenou linku. V některých případech ale nebyl uveden poskytovatel ani cena za telefonní hovor na číslo začínající předvolbou 900. Podle Žůrka se tak může snadno stát, že zájemce o půjčku zavolá na sdělené číslo a následně je nemile překvapen výší svého telefonního účtu.
„Pouze ve třech případech se zájemce spojil s živou osobou, která mu však nebyla schopna odpovědět na jeho otázky,“ uvedlo SOS.
Pokud zájemce hovořil s živou osobou, tak mu nebyly sděleny požadované informace, které se týkají zejména výše úroku a hrozících sankcí za opožděnou splátku.
Lidé také nemohli předem prozkoumat smlouvu bez přítomnosti poskytovatele úvěru a byli odkazováni na osobní setkání.