Sobota 6. července 2024, Den upálení mistra Jana Husa
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Přijdeš o věno, koupíme novou plničku

Česko

„Evropská unie nám už počtvrté mění zákony týkající se kosmetických přípravků, podle kterých se máme řídit. To je to nejstrašnější, co tu znám.“ Eva Štěpánková, majitelka kosmetické firmy Ryor a jedna z nejznámějších českých podnikatelek, mluví většinou rázně a hned k věci. Když v roce 1991 začínala s podnikáním, měla za sebou sedmnáct let praxe coby vedoucí výroby v Ústavu lékařské kosmetiky. Poté, co začátkem 90. let odešla na mateřskou dovolenou (narodila se jí dcera, která dnes už také pracuje v rodinné firmě), začala vyvíjet kosmetiku pro přidruženou výrobu Státního statku Praha-západ. Odtud byl jen krok k rozjezdu vlastní kosmetické firmy, které inženýrka Eva Štěpánková zkraje obětovala mimo jiné i vlastní rodinný dům v Praze. „Umíte si představit, jak vypadal, když se v něm připravovaly stovky litrů destilované vody a všude byly tuny emulzí?“ ptá se sugestivně podnikatelka, která dodnes vrací dům zpátky do původního stavu. Do nepolíbeného prostoru Ryor se ve svých začátcích soustředil na vývoj a výrobu kosmetiky pro profesionální kosmetičky, což mu pomohlo se rychle prosadit. „I s odstupem si myslím, že to bylo docela chytré rozhodnutí, protože v té době na českém trhu žádné přípravky tohoto typu nebyly. S nikým jsme si nekonkurovali, vstoupili jsme do prostoru, řekla bych, nepolíbeného,“ vzpomíná majitelka firmy. Na začátku 90. let se totiž objevila celá řada profesionálních kosmetiček, otevíraly se nové salony a rychle vznikaly školy pro jejich výuku. Nová firma se tak objevila ve správnou chvíli na správném místě. Rozjezd jí umožnil pronajmout tři provozovny, ale když jedna z nich zdražila nájem ze dne na den prakticky stokrát, řekla podnikatelka dost. „Řekla jsem, že musíme postavit něco svého. A našli jsme pozemek nedaleko u Prahy s nefunkční a polorozpadlou budovou bývalé porodny prasat. Ale byl zde tolik důležitý přívod vody a elektřiny. V roce 1997 jsme začali stavět.“ Už dvanáct let tak firma sídlí v Kyšicích u Prahy a v současnosti zaměstnává přes šedesát lidí. „Hned na začátku jsem si vzala některé spolupracovníky z ústavu lékařské kosmetiky, kteří do toho šli se mnou. Mistrová výroby se mnou pracuje celých osmnáct let. Na ostatní odborné profese jsem pochopitelně hledala profesionály. Co požaduji? Především odbornost, znalosti a také naprostou přesnost, v tom jsem dost tvrdá. Kosmetika má svá přísná kritéria a normy, a to jak při výrobě, tak při finální adjustaci.“ Cesta do světa, zprávy ze světa Díky faktu, že ze salonů se kosmetické přípravky rychle rozšířily i ke konečným spotřebitelkám pro domácí péči, se stal Ryor brzy vedoucí firmou na českém kosmetickém trhu a nejprodávanější českou značkovou kosmetikou. Dnes produkuje kolem 140 přípravků a vyváží do zhruba šestnácti zemí. „Slovensko je naše oblíbená destinace, jinak vyvážíme také na Ukrajinu, do Ruska, do Německa, Anglie, Finska. Mezi zeměmi, kde zákazníci přišli na chuť české značce, nechybí ani Indonésie, Austrálie a USA.“

Vedle toho, že řídí vlastní firmu, je Eva Štěpánková také vedoucí osobností sdružení výrobců, dovozců a prodejců kosmetických prostředků s názvem Prokos, které sdružuje zhruba 35 společností působících v tomto oboru. Jeho hlavním úkolem je zajišťovat firmám informace týkající se legislativních změn na evropské úrovni. „Ty změny probíhají pořád. Mění se látky doporučované, limitované, přípustné... Teď se třeba změnily předpisy pro označování přípravků na opalování. Už se může užívat jen označení nízký, střední a vysoký stupeň ochrany. Víte, co to je? Vidíte. Spotřebitel to neví, osvěta se v tomto směru nedělá, ale řídit se podle toho musíme. Mimochodem, ta střední ochrana znamená přípravky s ochranným faktorem SPF 15,1–19,9. Měníme kvůli tomu etikety na výrobcích a nevíme, co nás zase čeká. Tohle nám hodně komplikuje život. Bez sdružení nemáme jako výrobce šanci si všechny informace najít.“ Příroda není jednoduchá V práci vyznává Eva Štěpánková zásadu, že chce o všem vědět. Studuje nové suroviny, stará se o marketing, hlídá si trendy. „Dnes už je třeba trendem bezkonzervační přírodní kosmetika. Což vůbec není jednoduchá záležitost. Ano, příroda je krásná, ale dostaňte ji do emulze. Aby připomínala normální, vypiplanou kosmetiku, aby tak voněla... Většinou jsou přírodní vůně sladké. Vůně růže je sama o sobě nádherná, ale má-li ji být v přípravku tolik, aby přehlušila pach surovin, je ten přípravek nesnesitelně sladký, a tím pádem těžký. S jedním si tak hrajeme tři roky, a ještě z toho mám strach. Všechno také musí projít zátěžovými testy, které prokážou, že se přípravek nekontaminuje při kontaktu s mikroorganismy. Což je u přírodní kosmetiky dramatický problém. Dál musíte vymyslet a vyzkoušet nové obaly. Přičemž získat je v malém množství je vždycky trochu složité a zkoušejí se dlouho, půlroční test nestačí...“

Na otázku, co ji na této práci tak baví, má však Eva Štěpánková okamžitou odpověď. „Je to tvůrčí, vidíte něco za sebou a pomáháme lidem. A když vám někdo řekne, že vaše kosmetika je super, tak je to krásný pocit...“ Vedoucí výroby mě zabije V tu chvíli se otočí na svou spolupracovnici Hanu Fabíkovou, která má na starosti vztahy s veřejností a je přítomna rozhovoru: „Hanko, včera jsem se setkala s dvaceti zákaznicemi a všechny vybraly ty pivoňky.“ Načež to vysvětlí: „Děláme nové spotřebitelské obaly, výtvarník nám připravil asi dvě stě motivů, a protože všichni už máme profesní slepotu, dělali jsme profesionální focus group (hodnocení jednotlivých motivů skupinou lidí, kteří by měli reprezentovat cílovou skupinu uživatelů, pozn. aut.). Pak jsme ale byli v Itálii na výstavě a přivezli krásné katalogy. Tady kolegyně se do nich podívala a prohlásila: ‚Všechno zahoďte, tohle je absolutně nejlepší.‘ Výtvarník tedy přinesl dalších osm motivů na daný způsob a já jsem řekla: ‚Končím s focus groupami, vezmu to normálním ženským.‘ Co byste řekl? Všechny vybraly přesně to, co kolegyně navrhla, a obrátily předešlá rozhodnutí naruby. Výtvarník tedy udělal variace, permutace, kombinace na dané téma, moje dcera seděla do půl třetí v noci u počítače a já jsem skoro šílela. Všude samé krabičky, mám plný stůl obalů, jeden se mi strašně líbí, ale nejde do naší plničky krémů. Říkám dceři: ‚Přijdeš o zbytek věna, budeme kupovat novou plničku.‘ Našemu vedoucímu výroby se vztyčily zbytky vlasů na hlavě a přemýšlí, jak mě odstranit.“

Je v oblasti kosmetiky něco, co vyzkoušet nechce? „Pořád nemám odvahu udělat opravdu hodně drahé přípravky. Těžko by se prodávaly, je nás jen deset milionů. I tak si jako česká firma musíme každou reklamu vydřít, je to spousta aktivit, návštěv prodejen, mluvení, předváděček... Musíme dát o sobě vědět, ale na nákup televizních časů nemáme. Jo, mít sto padesát milionů na televizi jako Henkel – to by se ta reklama dělala.“

***

EVA ŠTĚPÁNKOVÁ Rodina: „Mám dceru, která je u nás zaměstnaná a od října jde studovat marketing. Pak máme psa, tamhle leží. To je nejkrásnější tvor naší rodiny. Je to Japonec a vypadá moudře. Doprovází mě vždy s výrazem úplného odevzdání.“ Auto: „Co to mám? Rafku. Toyotu Raf 4. Ale devět let starou. Já toho zase moc nenajezdím. Teď mě vlastně vozí dcera.“ Oblíbená hudba: „To vám můžu říct přesně. Černošský gospel.“ Oblíbená dovolená: „Se psem. Nebo u moře v Řecku, to už se mi taky podařilo.“ Volný čas: „Moc ho nemám... Vařím teď Fabíkům večeře! Hanka má skříplá záda, tak si domů nosí moje kastrůlky, guláše a kulajdy. A v létě míváme často posezení u mě na zahradě, ale to stejně vždycky rychle sklouzne do probírání pracovních záležitostí.“

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!