Úterý 2. července 2024, svátek má Patricie
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Privatizace? Zatím neřešíme

Česko

Již v pondělí by mělo ministerstvo financí oznámit, kteří zájemci se budou ucházet o privatizaci ČSA.

Zatímco spekulace o budoucím majiteli zaměstnávají politiky i veřejnost, vedení aerolinek se jimi nezabývá, tvrdí Petr Řehák, viceprezident ČSA pro prodej.

* LN Ještě letos by měl být znám nový majitel ČSA. Zohledňujete již nyní při stanovování strategických cílů privatizaci?

Řídíme ČSA tak, jako kdyby žádná privatizace nebyla. Usilujeme o konkurenceschopnost, aby společnost vydělávala peníze a úspěšně prošla současnou krizí. Jelikož žádný nový vlastník doposud není znám, nemůžeme naše aktivity uzpůsobovat s ohledem na budoucí záměry nového vlastníka. Musíme se chovat tak, abychom mohli žít, přežít a rozvíjet se bez ohledu na privatizaci. Nicméně na privatizaci jsme připraveni.

* LN Aerolinky po celém světě nyní řeší společný problém – úbytek cestujících. ČSA sice v průběhu loňského roku šly „proti proudu“ a zaznamenávaly nárůst počtu cestujících, avšak koncem roku se i vaše společnost začala potýkat s poklesem. Znamená to, že nastává kritické období?

Do srpna jsme co do počtu přepravených pasažérů a výnosů měli fantastický rok. Dokázali jsme se zajistit proti růstu cen ropy, a proto jsme na palivu neztráceli tolik jako naši konkurenti. Je ale nutné si uvědomit, že zhruba 80 procent příj m ů ČSA plyne ze zahraničí. Byli jsme jednou z prvních domácích firem, která začala pociťovat symptomy světové krize již od konce loňského září. Globální pokles trhu jsme zaznamenali například v podobě výrazného 10procentního poklesu přijatých hovorů našeho call centra, které obvykle přijímá zhruba 15 tisíc hovorů týdně z celého světa. Nynější pokles jasně indikuje menší zájem o létání.

* LN V souvislosti s privatizací ČSA se hovoří o strategickém záměru nasměrovat ČSA více na destinace na Dálném východě. Je tento záměr opodstatněný?

Při pohledu na situaci asijských trhů letecké přepravy na konci loňského roku zjistíte, že tam meziroční pokles v počtu cestujících činil pouze 2 procenta, zatímco v Evropě se trh propadl o 8 procent. To samozřejmě ještě nic nevypovídá o tom, jestli při takovém vývoji aerolinky skutečně prodělají, či nikoliv. Pakliže převažuje pokles ve skupině nejbonitnějších cestujících, pak může být ztráta větší než je pokles cestujících.

* LN ČSA v minulosti vyhlásily strategii zaměřovat se především na bonitnější klienty. V době krize však mnohé firmy a cestující, kteří dříve cestovali ve vyšších třídách, nakupují levnější letenky. Nelitujete proto nyní tohoto dřívějšího rozhodnutí?

V době, kdy jsme se rozhodovali, jaké segmenty zacílíme, jsme neměli jinou šanci než zvolit segment pravidelně létajících zákazníků. Je jedno, jestli to jsou lidé z firem, manažeři, nebo lidi cestující za turistikou. Důvodem této volby pak byl náš záměr zachovat strukturu a kvalitu služeb ČSA. Běžný cestující nízkonákladových aerolinek obvykle není ochoten za tuto úroveň přepravy platit. Raději se rozhodne neletět.

* LN Zaznamenáváte výraznější úbytek cestujících ve vyšších třídách?

Zaznamenáváme pokles ve všech segmentech cestujících. Zatím nelze jednoznačně stanovit, že největší úbytek zaznamenává segment obchodních cestujících ve vyšších třídách. Je potřeba si uvědomit, že při cestě na obchodní jednání mnohdy vyjde dráž koupit levnou letenku u nízkonákladových přepravců. Ti totiž nemají tak širokou síť spojení, a proto by obchodník musel namísto jednoho dne strávit v daném místě jednání dny dva – čili zaplatit například jednu noc v hotelu navíc. Rozhodování ve firmách proto není tak jednoduché, protože nabídka pravidelných a nízkonákladových přepravců není srovnatelná.

* LN Rozhodování o cenách je nyní aktuální nejen na straně poptávky, tedy mezi cestujícími, ale i na straně nabídky, mezi přepravci. Aerolinky po celém světě se snaží snižovat náklady. Jak tyto snahy pocítí pasažéři ČSA?

Změny v nabídce a produktu, které jsme mohli udělat, jsme již ve většině zavedli. Jednou z důležitých změn je například rozšíření sortimentu palubního prodeje mimo jiné o občerstvení nad rámec standardního servisu v ekonomické třídě. Navíc jsme servis rozlišili i podle linek. Například palubní prodej je úspěšně rozšířen zejména na linkách do severní Evropy, kde z něho dosahujeme nejvyšší výnosy.

* LN Hovoříme o cenách letenek, doplňkových službách na palubě. Co je podle vás v současnosti hlavním kritériem pro rozhodování cestujících při volbě konkrétního přepravce?

Pro klienta standardní aerolinky zůstává klíčovým faktorem rozsah letového řádu, tedy počet destinací a frekvence letů, dostupnost navazujících letů, na která letiště se létá. Na tom se nic ani v době krize podle mého názoru nemění.

* LN Ekonomové se nyní předhánějí ve spekulacích, kdy se světové hospodářství opět odrazí k růstu. Kdy se podle vás zastaví pokles leteckého trhu?

Tipovat obrat na celosvětovém leteckém trhu nedokážu. Z pohledu ČSA bude obrat záviset na oživení zejména trhu západní Evropy, Ruska a také amerického trhu.

Autor:

Rozdáváme dětský opalovací krém ZDARMA
Rozdáváme dětský opalovací krém ZDARMA

S přicházejícím létem je nutné myslet na ochranu pokožky, zejména u dětí. Přihlaste se do testování a vyzkoušejte dětský opalovací krém Cool Kids...