Úterý 2. července 2024, svátek má Patricie
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Proč jen auta v USA?

Česko

Evropské automobilky kritizují americkou pomoc a chtějí dotace i pro sebe

PRAHA Německé automobilky kritizují americkou státní finanční pomoc automobilovým výrobcům v USA. Usilují proto o přístup k miliardám z této vládní injekce. Další evropské automobilky navrhují podobnou pomoc i v Evropě.

V pátek večer podepsal americký prezident George Bush zákon o rozpočtových výdajích, který zahrnuje vládní záruky na úvěry pro automobilky až do sumy 25 miliard dolarů (430 miliard korun) s nízkým úrokem.

Nízkoúročené půjčky ze státních peněz mají automobilkám přispět na vývoj úspornějších vozů, zvýšit palivovou účinnost do roku 2020 o 40 procent a v neposlední řadě dostat je z nynější krize poptávky, kdy prodej automobilů v USA klesá již třetím rokem.

Pro americký automobilový sektor je nynější úvěrový program největší pomocí od roku 1980, kdy vláda zachránila před bankrotem automobilku Chrysler. Američtí výrobci aut vsázeli celá dlouhá léta na velké vozy s obrovskou spotřebou paliva. Trend se ale razantně změnil a poptávku vedou vozy s nízkou spotřebou. Američtí výrobci se tak dostali do velkých potíží a v ohrožení jsou tisíce pracovních míst. Toho se zalekla americká vláda a přišla s nízkoúročenými půjčkami ze státních peněz.

To kritizují zejména německé automobilky.

„Jsme proti soutěžení v dotacích,“ řekl o americké finanční podpoře šéf svazu německého automobilového průmyslu VDA Matthias Wissmann. „Vyústí to v narušení konkurenčního prostředí. Ve zpracovatelském průmyslu by měly být věci ponechány volnému trhu,“ reagoval generální ředitel německého výrobce nákladních vozů MAN Anton Weinmann. Úvěrový program sice nevylučuje účast zahraničních automobilek, podmínky pro poskytnutí úvěrů jsou ale nastaveny tak, že výrazně upřednostňují domácí koncerny General Motors, Ford a Chrysler. Program například dává přednost společnostem, jejichž výrobní závody jsou starší než 20 let, což vylučuje takřka všechny zahraniční koncerny vyrábějící v USA.

Zástupci německých automobilových koncernů, které v USA vyrábějí, se ovšem přístupu k půjčkám nechtějí jen tak vzdát. Stefan Jacoby, šéf závodů Volkswagen v USA, uvedl pro Financial Times, že pracují na získání přístupu k výhodným státním půjčkám. „Ano, lobbujeme,“ potvrdil Jacoby.

Další evropské automobilky oproti tomu navrhují, aby byl i v Evropě vytvořen podobný plán finanční podpory automobilek. „Evropa by měla zřejmě udělat totéž. Proč jen USA?“ řekl šéf Renaultu Carlos Ghosn.

Krátce nato uvedla Asociace evropských výrobců automobilů, že chce zažádat Evropskou komisi o půjčku 40 miliard eur, které by použily na vývoj ekologických vozů. „Oslovíme Evropskou komisi s podobným plánem,“ potvrdil prezident Asociace evropských výrobců automobilů ACEA Sergio Marchionne pro Financial Times. Slabá poptávka po nových vozech je totiž přítomná na všech vyspělých trzích a ziskovost klesá v celém automobilovém průmyslu.

Ve Spojených státech se prodej automobilů v září meziročně propadl o 24 procent pod hranici milionu vozů. Poptávka po autech v USA je nyní pod tlakem kvůli vysokým cenám benzinu, zpomalujícímu růstu ekonomiky a obtížným podmínkám pro získání úvěrů.

***

Nízkoúročené půjčky ze státních peněz mají americkým automobilkám přispět na vývoj úspornějších vozů

Autor: