Sobota 6. července 2024, Den upálení mistra Jana Husa
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Protihlukové stěny půjdou pryč

Česko

Stavební firmy navrhly ministru Bártovi způsob, jak ušetřit ve státním rozpočtu až šest miliard

PRAHA Stavbaři nabízejí ministru dopravy způsob, jak ušetřit miliardy na dopravních stavbách.

Místo slev z marží ale nabízejí stavební firmy osekání projektů například o mosty pro zvěř či protihlukové stěny.

Stát by tak podle nich mohl za stavbu silnic a dálnic zaplatit o šest miliard korun méně. Ministr dopravy Vít Bárta, který úspory od stavebních firem původně požadoval, nové nápady na omezení státních výdajů oceňuje.

„V tuto chvíli je jednoznačné, že zatím největší prostor, který se naplňuje nejlépe, je omezení té americké velkorysosti, s kterou se u nás stavby často plánovaly,“ řekl LN Bárta v reakci na návrh stavebních firem. Podle něj je totiž řada staveb často doplněna o investice a opatření, které by mohly být skromnější.

Z projektů připravovaných a rozestavěných silnic a dálnic tak mohou zmizet cyklostezky, protihlukové stěny nebo mosty pro zvěř. Právě s těmito škrty počítá návrh, který stavební firmy doručily Ředitelství silnic a dálnic. To s podklady seznámilo ministra dopravy.

„Nejsou to slevy, jsou to návrhy, jaké stavební objekty by se mohly vypustit, a přitom by stavby bez problémů fungovaly,“ citoval server iDnes.cz šéfa Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václava Matyáše. Úspora by se podle jeho slov týkala všech rozestavěných silnic a dálnic. „Jde hlavně o to nestavět nesmysly, jako jsou například protihlukové stěny ve volné přírodě,“ doplnil Matyáš. Stavbaři svůj plán obhajují tím, že s maržemi dolů jít nemohou, protože ty jsou v současnosti už beztak nízké.

„Situace je výrazně optimističtější než v případě Správy železniční dopravní cesty,“ reagoval na navrhované změny Bárta.

Ten přitom po stavebních firmách požadoval slevy na dodávané služby, tedy snížení marží. Jinak firmám hrozilo, že ministerstvo dopravy nechá téměř všechny stavby zastavit.

„Stojím si za svým slovem. Do pátku mám čas udělat si jasno i v této oblasti,“ řekl Bárta. Během dnešního dne si nechá ministr zpracovat analýzu řešení navrhovaného stavebními firmami. Na základě tohoto rozboru v pátek oznámí konečné rozhodnutí.

Pokračování na straně 17

Dokončení ze strany 13

Prostor pro snižování marží stavebních firem totiž podle Bárty existuje. „Marže jsou dnes vyšší, protože se v minulých letech zvedaly pod tlakem stavebního boomu,“ řekl Bárta.

Kromě naddimenzovaných projektů a příliš vysokých marží prodražují podle ministra stavbu silnic a dálnic další dva faktory. Prvním je rychlost, nebo spíše pomalost staveb. Druhým faktorem, který výstavbu ekonomicky komplikuje, je proces výběrového řízení. „Je byrokraticky příliš složitý. To prodražuje a prodlužuje celý systém výběrového řízení,“ řekl Bárta s tím, že i to je důvodem, proč se ministerstvo bude snažit veřejné tendry zprůhlednit.

Podle Ředitelství silnic a dálnic jsou nyní rozestavěny projekty v celkové hodnotě 200 miliard korun, z toho 120 miliard už bylo proinvestováno. K dokončení aktuálně rozestavěných silnic tak chybí 80 miliard korun.

Ministr nevyžaduje slevy jen po stavbařích silnic a dálnic. Šetřit a nabídnout slevy měly i firmy podílející se na rozvoji železniční sítě. Ty však podle ministra nabídly příliš malé úspory, a proto byla výstavba železnic zastavena.

Podle Správy železniční dopravní cesty ale stejně jako v případě silnic a dálnic nelze zastavit stavby ze dne na den. Správa proto nyní připravuje seznam staveb a harmonogram ukončování tak, aby nehrozilo poškození už hotových částí. Náklady na konzervaci staveb zatím nejsou vyčísleny.

***

MINISTR BÁRTA NÁVRH VÍTÁ

„V tuto chvíli je jednoznačné, že zatím největší prostor, který se naplňuje nejlépe, je omezení té americké velkorysosti, s kterou se u nás stavby často plánovaly,“ říká ministr dopravy Vít Bárta na návrhy stavebních firem osekat některé projekty.

Autor: